14 maj 2006

Tjugo år fel

Igår skulle jag på födelsedagsfest för Martin. Jag hade på mig en äppelgrön t-shirt, höga uppvikta stretchjeans, röd och vitprickig scarf, och mina guldiga vårskor. En lätt 50-talstouche på det hela alltså. Jag rådfrågade min man hur jag skulle ha håret - i två flätor, två tofsar uppe eller två tofsar nere. Två nere, tyckte han, det matchade ju bra med stilen jag hade i kläderna, lite 70-tal sådär. Vid åsynen av mina slokande mungipor vid detta uttalande undrade han om han sagt fel. "Ja, du var ju ungeför tjugo år fel", sa jag. Han såg perplex ut och försökte försiktigt med "...90-tal...?". Argh! Ännu värre! "Men vaddå", sa han, "hur ser 70-tal ut egentligen?". "Ja du vet, utsvängda brallor och hippies", förklarade jag. "Nej men Gud, förlåt!", svarade han. Skönt att han i varje fall inte menade det så illa som det lät. 90-tal är faktiskt ännu värre, det är nog det allra sista jag skulle vilja se ut som, usch. Jag försökte förklara att det var lila tights under jeansshorts och för mycket smink. Tragiskt nog låter det som dagens mode istället, inte konstigt han blir förvirrad. Stackaren.

På bilderna: 70-tal respektive 90-tal. Förkastliga tider i modebranschen.

14 Åsikter

Blogger myra:

Det finns faktiskt en del karameller från sjuttiotalet också, det är inte att döma ut alldeles, även om det fanns mkt hippieskit på den tiden.

22:36  
Blogger Sea-swallow-me:

det finns faktiskt en heldel karameller från 90 talet också, det är inte att döma ut alldeles, även om det finns mycket beige skit och skrikiga mönster från den tiden.

10:27  
Blogger Anna Nio:

Nej vet ni var, de karamellerna får ni behålla. :D Jag dömer inte ut enskilda plagg här, utsvängda pants kan ju t.ex. var klädsamt på rätt person, men jag menar stildecennierna som helhet, ruskigt, ruskigt fula. Dock inser jag inte alls vad från 90-talet som skulle vara snyggt, huu. Men smaken är som röven, klöven. :D

12:56  
Blogger myra:

Ah, men jag är nog lite skadad av fulsnygghet, ung. som kombinationen brunt och orange - kan ha att göra med de brunorangerandiga sparkbyxorna i frotté som jag hade på mig när jag var ett litet knytt. Men jag tycker lätt att det var snyggare på 70-talet än på 90. :)

19:27  
Blogger Anna Nio:

Ja, DET kan jag instämma i, att 70 beats 90 alla gånger. :D Jag hade också frotté och plysch och pottfrilla, kanske är därför jag INTE gillar det. ;D

20:21  
Blogger andrea:

aouch, stab in the heart. :D jag hade också blivit helt knäckt, 90-tals modet är sanslöst vidrigt. vi får inte glömma den egna mer nordeuropiska falangen av 90talet, EURODISCO-modet, med pastellfärger, silver & plast (tänk Pandora). eller perioden på 90talet då ALLT skulle vara naturfärgat - beige, brunt, millitärgrönt. GOD SAVE US ALL.

23:33  
Blogger Anna Nio:

Det är ju det jag säger, nittiotalet kan gå i graven rent stilmässigt for all I care. :D Men huvudsaken är ändå att han inte menade vad han sa, eftersom han inte hade en aning om vad han sa. :D

00:16  
Blogger Anna Nio:

90-talet är redan här i viss mån - vi har bodys, tights, shorts och pastellfärgade läppstift! Men ja, självklart kommer det komma igen, eftersom allt mode kommer igen, vare sig man vill eller inte. Det är synd om människan.

19:23  
Blogger Sea-swallow-me:

hihihi, kitty...

nåväl, låga pro keds exempelvis som var stort under grungen. 90 talet är redan här!!!!

Fast jag håller med att det var rätt osmigdigt sagt haha, låter som nåt ur en sitcom!

20:53  
Blogger Sea-swallow-me:

...och jag är lite svag för brenda!

20:56  
Blogger karro:

alltså 70-tal är ju dödshett. kolla på ryan dunn. eller hyde i that 70's show. hallååå. :D

00:24  
Blogger anna:

nu slår jag näven i bordet! uppdatera annars får du smisk.(eller nåt annat som funkar bättre såhär 80 mil bort ;D)

13:18  
Blogger Anna Nio:

Karro: Jag skulle hellre dö än se på "That 70's show", hahaha, USCH!

Anna: Är du nöjd nu, din lilla sadist? :D

23:45  
Blogger karro:

åååh that 70's show är så hiiiimla bra ju. :D

11:51  

Skicka en kommentar

<< Home