03 oktober 2006

Glittertanten

Igår var jag på Hemköp och handlade. Ja, jag är väl i och för sig där säkert fyra gånger i veckan, så det var knappast nåt anmärkningsvärt. Men samtidigt som jag var där igår, så befann sig även en riktig glam-tant i affären. Hon såg hemskt ut, men var sådär fascinerande som ett urspårat tåg eller en död fågel kan vara.

Hon hade eldrött, superkort hår (sådär busigt klippt som äldre kvinnor får för sig att det är, alla vi andra ser bara en typisk kvinna-i-övre-medelåldern-frisyr), LILA ögonbryn, I kid you not, svulstiga, guldfärgade clips och matchande halsband, en blå- och grönrutig kort cape/bolerojacka, som hon säkerligen tagit på sig för att hon läst i Damernas Värld att det är inne med såna igen, men som alldeles uppenbart inhandlades under det glada 80-talet.
Vidare hade hon en blå, höftlång paljetttopp med rosettknytning i ryggslutet, någt slags svarta piratbyxor, spetssknästrumpor och kilklacksespadrillos med sånt där hampaliknande material i sulorna och snörning längst med hela vaden. Självklart en kraftig makeup och ett tjog blänkande ringar också.

Undrar om hon går klädd så hemma också? Eller bara på Hemköp? Ganska underhållande i alla fall. Hon köpte kyckling, tomater och fil, bland annat. Jag hamnade bakom henne i kassakön, jag lovar att jag inte förföljde henne genom butiken. Hoppas hon skulle göra en förförisk måltid till någon stilig herre med godsägarhatt och käpp med silverknopp. Och att de skulle äta fil till frukost nästa morgon. Det tror jag.

- - -

Kände mig manad att lägga till en fin dikt som passar bra in på damen i fråga. tror jag.
Warning, av Jenny Joseph

When I am an old woman I shall wear purple
With a red hat which doesn't go and doesn't suit me.
And I shall spend my pension on brandy and summer gloves
And satin sandals, and say we've no money for butter.
I shall sit down on the pavement when I'm tired
And gobble up samples in shops and press alarm bells
And run my stick along the public railings
And make up for the sobriety of my youth.
I shall go out in my slippers in the rain
And pick the flowers in other people's gardens . . .
But maybe I ought to practice a little now?
So people who know me are not too shocked and surprised
When suddenly I am old, and start to wear purple
Sån ska jag med bli, absolut. Ser redan fram emot det. :D

Etiketter:

4 Åsikter

Blogger karro:

holy christ. hade hon ALLT det där på sig??

21:11  
Blogger Anna Nio:

Ja, och då är det ändå möjligt att jag glömde nånting i min beskrivning. :D

21:52  
Blogger anna:

jag älskar att smyga efter såna tanter. jag funderar på att själv bli en sån när jag blir gammal och rynkig :)

23:27  
Blogger Anna Nio:

Anna: Jag tror det är en lysande plan. Jag tänker absolut bli excentrisk när jag är gammal i alla fall, inte sitta och gömma mig i gråa Eccoskor och beiga kappor i varje fall. :D Det finns en söt dikt som är rätt känd, som passar bra in på det här, jag lägger till den i själva inlägget så får ni läsa. :)

00:46  

Skicka en kommentar

<< Home