09 februari 2007

Filmtips: The Importance of Being Earnest

Dagens filmtips är en ljuvlig liten pärla: "The Importance of Being Earnest" från 1952.

Den visades på SVT för ett tag sedan, och jag spelade in den men glömde bort att se den förrän idag. Manuset är givetvis fullständigt lysande, vilket har föranlett att jag insett att jag måste försöka mig på att läsa något av Oscar Wilde.
Det är, lite kortfattat, en (frivilligt) mistaken identity-historia utan fars och spring i dörrar, men med ytterst välskriven och underhållande torr, brittisk dialog.

Det finns självklart otaliga teateruppsättningar av pjäsen, men även en hel drös TV-filmer. En nyinspelning för bio gjordes 2002, med Rupert Everett, Colin Firth och Reese Witherspoon, vilken jag inte sett, men hört att den är lite so-so. Dock måste jag faktiskt se den någon gång, med så många favoritskådisar i en och samma film. :D Men jag tror själv att den gamla versionen vinner väldigt mycket på att den kommer undan med att filmerna från 50-talet var just så formella och stela som tidsandan och manuset kräver. Något som känns ganska svårutfört i dagens frisläppta filmklimat.


Den bjuder på såna fina citat som:


Gwendolen Fairfax: "I never travel without my diary. One should always have something sensational to read on a train."

Lady Bracknell: "To speak frankly, I am not in favour of long engagements. They give people an opportunity of finding out each other's characters before marriage. Which I think is never advisable."

Jack Worthing: "I am sick to death of cleverness. Everybody is clever nowadays. You can't go anywhere without meeting clever people. The thing has become an absolute public nuisance. I wish to goodness we still had a few fools left."
Algernon Moncreiff: "We have."
Jack Worthing: "I should extremely like to meet them. What do they talk about?"
Algernon Moncreiff: "The fools? Oh, about the clever people, of course."
Jack Worthing: "What fools!"

Underbart! :D Se, skrocka gott, och njut. :D

Etiketter:

3 Åsikter

Anonymous Anonym:

...apropå filmer så borde du och din karlslok gå och se eller ladda hem Pans labyrint. Jag och Mia såg den på bio i fredags och vi båda tyckte att den var helt fantastisk... Kaptenen i filmen är något av det otäckaste jag sett på en bioduk... brr...

21:19  
Blogger Anna Nio:

Vi såg den härom dagen, är tyvärr inte alls lika såld som du. :/ Visst var den snygg och det var en bra saga, men... nä. Den var helt okej, men inte alls nån wow-upplevelse. Jag tyckte för övrigt att den barnätande tingesten med ögon i händerna var betydligt otäckare. :O

22:39  
Anonymous Anonym:

Ja den var väl mysig? Jag poserade som den med uppspärrade händer åtskilliga gånger på krogen igår. Vet inte om särskilt många fattade vad fan jag gjorde med händerna....:)

05:31  

Skicka en kommentar

<< Home