06 februari 2007

Jag är en fegis

Är det moget att skjuta upp att ringa till ett försäkringsbolag i åtta månader? Jag vill bara inte, det är så otroligt knöligt och bökigt att förstå allt med försäkringar, och ännu svårare att känna att man gör rätt.

Jag sa upp min sjukförsäkring, tror jag, (Ni ser, jag minns inte ens vad jag hade; liv-, olycks-, eller sjuk-varianten, hur patetiskt är det inte att ha så dålig koll?) i somras, för att Trygg-Hansa betedde sig som kompletta imbeciller rörande inbrottet vi hade i vårt källarförråd, och vi fick ut nån otroligt löjlig summa efter en otroligt löjligt lång tid, samt fick tala med nåt rikspucko som var direkt otrevlig och "glömde" bort vårt ärende stup i kvarten. Nej till sånt, såna vill man knappast ha som värnande om ens liv/hälsa (VAD DET NU VAR FÖR NÅN SORT!).

Alltså ansökte jag om en ny försäkring hos Länsförsäkringar, men de gav avslag eftersom jag har en kronisk sjukdom, men erbjöd någon annans sorts försäkring istället. Således måste jag ringa och förklara för dem att de inte är kloka och knappast kan ha kollat mina journaler - i vilka man kan se att jag är ovanligt icke-sjuk för att ha en kronisk sjukdom. Men orka, men våga, men klara av en sån sak. Uääääh. <-- barnsligt bebisgnäll.

Jag ska, okej? Snart. Först lite frukost kanske.

Etiketter: ,

8 Åsikter

Blogger anna:

åh gud ja, jag vet precis hur det är, jag är likadan :/

15:25  
Blogger Anna Nio:

Ja, huga, huga sommarstuga, inte har jag ringt än heller. :O Jag är dock duktig och skriver jobbansökningar istället. Alltid nåt. :)

15:31  
Anonymous Anonym:

R U crazy? Inser du hur många hundratals tusen du kan behöva betala om du inte har någon försäkring och blir sjuk eller råkar ut för någon olycka? Om du inte är tillfreds med nämnda försäkringsbolag, ha det åtminstone under tiden du funderar på lämpligt annat. För din *egen* skull.

16:32  
Blogger Anna Nio:

Anon: Jag veeet, det är ju det som ger mig sån ångest. Och den gamla försäkringen är redan dead and gone, inget att göra åt där. Fuck. Till mitt försvar ska sägas att jag helt glömt bort det under stora tidsperioder också, jag är inte bara feg och lat, jag är även glömsk (quite the catch alltså)!

16:47  
Blogger karro:

shit jag har inte ens en hemförsäkring. :/

00:00  
Blogger Dallerberg:

Anon: Va? Sen när behöver man betala hundratals tusen om man råkar ut för en olycka eller blir sjuk i Sverige!?
Jag har bara bilförsäkring och inget annat :D
fast snart får jag iofa hemförsäkring via facket så det är ju bra :P

Anna: Jag vet PRECIS hur det är. Jag vet inte hur många defekta prylar jag har hemma bara för att jag inte klarat av att ringa och reklamera i tid. Och när jag var arbetslös sumpade jag nog ett hundratal jobb bara för att jag inte kunde använda TELEFONEN brrr..

11:08  
Anonymous Anonym:

om man ramlar och slår ut sina tänder och behöver titanskruvar, 2 st för 50 000 då är man glad man hade olycksfallsförsäkring så man kan skicka räkningen dit för utan framtänder vet jag inte om jag hade gått utanför dörren.

10:25  
Blogger Anna Nio:

Sara: Det kan jag tänka mig. :O

11:03  

Skicka en kommentar

<< Home