15 april 2007

People say it's in the air whenever we meet

Håll hårt i hattarna, nu är det göra-slut-säsong igen. Jag kan räkna till inte mindre än sex par i olika grader av bekantskap som gått skilda vägar den senaste tiden.

Undrar varför det alltid går i vågor? Både göra-slut och bli-ihop kommer i klumpar, har så gjort i alla tider. Eller ja, när jag var barn kan jag inte ansvara för hur dejtandet gick till precis, men från tonåren och so far så stämmer denna tes.

Någon som har förklaringar? Ligger det i luften? Alla paren är inte sammanlänkade med varandra, så det kan knappast vara så att de på något vis influerat varandra, inte allihop i varje fall. Men det är underligt. Jag blir alltid lite rädd att sugas med i göra-slut-virveln, fast jag har det aldrig så bra här hemma. Det är just det där oberäkneliga elementet i det hela, att jag verkligen inte vet VARFÖR det ALLTID är många som skiljs åt under en viss period. För tänk om det är ett VISUR? Huga, bäst att äta mycket c-vitamin och pussa på sin man extra mycket.

Etiketter:

11 Åsikter

Blogger anna:

break up season!
kan ju vara lite så att om man själv har problem i sitt förhållande och ser hur en nära vän bryter sig fri och blir singel, så får man en liten knuff att själv bryta upp?
jag vet faktiskt inte, för jag håller med om att det är lite småskumt..

13:30  
Blogger Anna Nio:

Jo, absolut, när paren i fråga känner varanda är det inte så konstigt, men när de INTE gör det, och dessutom inte bor i närheten av varndra för fem öre, det är då det blir creepy. :O Och även om två-tre par chain reactar (not a word, jag vet) inom samma umgängeskrets så förklarar inte det varför två-tre ANDRA par inom en helt annan krets/annan stad i samma veva också splittar. SAMTIDIGT. UTAN VARANDAS VETSKAP! Eerie!

15:45  
Blogger myra:

Det kanske har med våren att göra, ut med det gamla och in med det nya? Vårkänslor som spelar spratt?

17:55  
Blogger carcerii:

Är det några man känner? :O *orolig*
Om det smittar måste man ju hålla sig långt ifrån dem ;p

18:39  
Blogger Anna Nio:

Myran: Ja, måhända. Jag har faktiskt inte reflekterat över vilken tid på året det har varit när de här vågorna sätter igång tidigare. Man kanske skulle börja föra statistik? :D

Madde: Jo, fast inga som du inte garanterat redan vet om. :)

22:12  
Blogger karro:

är det inte så när folk dör också, det brukar typ dö folk samtidigt. och folk brukar ju bli gravida samtidigt också. kanske inte så konstigt iofs... man känner ju oftast en jävla massa personer. men ja, jag fattar var du menar.

det KAN ju vara så, om det gäller samma bekantskapskrets, att par som funderat på att göra slut får en typ "kick" av att ngn annan gör slut också. men jag vet inte...

22:41  
Blogger carcerii:

Vet faktiskt inte om ngt par som har gjort slut nyligen... :O
De senaste var vid jul och nyår.

10:38  
Blogger Anna Nio:

Karro: Just döden vet jag faktiskt inte, men graviditeter stämmer nog. Antar att det är nån slags flockmentalitet kombinerat med årstid kanske. :)

Madde: Du jobbar för mycket! :D Men det här är alltså inte events som har skett samma vecka eller så, utan under "den senaste tiden". Men jag får väl informera dig när vi ses i valborg (vilket jag hoppas att du hinner med). :)

11:46  
Blogger karro:

Jobbade på ålderdomshem och sjukhem i typ två år och då dog alla alltid tre och tre. Helt bisarrt. Alla som jobbade där sa det alltid "de dör jämt tre och tre" och det VAR verkligen så.

22:21  
Blogger Anna Nio:

Karro: Just tre också, känns om nån slags omen nästan. :O Jag fattar när det handlar om ett gammalt par, där maken har dött och sen dör frun ett kort tag efter. Det tycker jag inte är konstigt - det måste ju kännas som en helt annan värld utan den man levt med så länge, och då slutar man kanske helt enkelt att anstränga sig, varpå livsgnistan försvinner, och med den, själva livet (Oj, så poetiskt det lät). Men det kanske är detsamma på ålderdomshem, man har klarat av att leva vidare efter sin andra hälfts bortgång, men sen när man mister en vän man fått efter det också, så orkar man inte mer. Och då är det nog inte konstigt att man är tre som är lika nära varandra. Kanske. :)

22:26  
Blogger karro:

ja jag vet inte, men jag såg aldrig ngt sånt sammanhang heller - att de skulle vara nära vänner eller så. men jag vet inte, man kanske uppmärksammade tillfällena då just tre personer gick bort inom kort tid och när bara en dog var det ingen som tänkte på det på samma sätt.

19:23  

Skicka en kommentar

<< Home