05 mars 2006

Jävla skit

Fan i helvete.
Jag kommer aldrig kunna lära mig grammatik. Det går inte, det är inte fysiskt möjligt för mig att pressa in 340-something paragrafer om språkets uppbyggnad i mitt huvud. Ska allt det få plats måste jag på nåt sätt offra annan information, som exempelvis kunskapen att man ska ta av sig brallorna innan man kissar, att ta med sig pengar när man ska handla något, och var man bor. Expendable? I think not.

Jag kan inte pressa in information på det här viset, det har jag aldrig kunnat. Det gör fysiskt ont att försöka fatta och minnas alla grammatikregler. Antingen är jag urbota korkad eller så har jag en inlärningssvårighet. Jag vet inte vilket som är värst.
Och jag vill inte höra att jag visst klarar det här, det gör jag inte. INTE. Ni som säger, att jag kan, vad vet ni som inte jag vet, va? Förklara för mig HUR jag kan, när jag själv inte vet detta.

Jag börjar tvivla starkt på att jag kan bli lärare över huvud taget.

Jag vill bara ha ett jävla yrke, ska det vara så satans svårt? Jag vill inte ha dönickejobb mer, jag vill inte ha vikariat, jag vill inte känna mig otrygg och osäker på ett nytt jobb efter ett annat. Jag vill heller inte fastna i kassan på ICA eller som skurtant eller som telefonintervjuare för evigt. Jag vill inte jobba med det hela livet! Jag vill ha ett jobb som känns givande och där jag känner att jag hör hemma, att jag kan det man ska kunna för att jobba med det man gör. ÄR DET FÖR MYCKET BEGÄRT?

JÄVLA SKIT!

5 Åsikter

Blogger Dallerberg:

Nu för tiden anställer de väl ändå bara obehöriga lärare? Skit i utbildningen och sök jobb direkt :D

Nä usch, jag är faktiskt exakt likadan, det är nog därför jag fortfarande gör det jag gör.. jag VET PRECIS hur det blir om jag försöker plugga. Jag är verkligen helt hopplös, även om det är något jag tycker är kul så har jag aldrig lyckats få in den där korvstoppningsgrejen ordentligt så det slutar alltid med att jag hoppar av/blir kuggad och står där med en massa jävla studielån till ingen nytta istället :P

Jag är dessutom lat som fan vilket inte gör saken bättre direkt :D

16:47  
Anonymous Anonym:

Ja, fast det verkar som att de flesta partier är för att införa legitimitet bland lärarkåren, just för att man inte ska anställa vem som helst och för att de med utbildning ska känna att det lönar sig. :)

Korvstopnning sucks ass, jag vet verkligen inte vad jag vill/ska/borde göra med mig själv just nu. Önskar det blev vår snart så man slapp känna sig extra misärig på grund av vintern i alla fall.

18:14  
Anonymous Anonym:

Jag har exakt det problemet. Att alla grammatiktermer bara vägrar att gå in. Det är ju inte det att jag inte kan använda dem på rätt sätt i tal och språk, det går bara inte att formulera det som regler!
Förstår egentligen inte heller varför man ska pressas så enormt på det som elev om man besvisligen gör saker och ting rätt iaf. Snälla bli en bra lärare som kan ha överseenden med IG på grammatikproven om eleven kan använda korrekta grammatikregler ändå! :O

21:04  
Anonymous Anonym:

Om jag över huvud taget kommer så långt att jag BLIR lärare så lovar jag att ha förståelse för det, självklart. Jag har själv nästan inte läst nån grammatik alls heller, och har precis som du inget behov av det alls. Allt annat går nog bra, men det här är rena mardrömmen. :(

22:53  
Anonymous Anonym:

Nä, jag vet. Jag ska inte kick the bucket riktigt än. Har dessutom fått en sprolians ny idé rörande min framtid i lärarkåren nu också... :)

22:37  

Skicka en kommentar

<< Home