27 mars 2006

Like a summer rain

I just don't know what to do with myself. Angående lärarprogrammets vara eller inte vara.

Funderade igår på om det finns nåt som jag gillar att göra, som faktiskt skulle kunna vara nyttigt for once. Det jag kom fram till, är att jag älskar att lägga saker i ordning. Gör om, gör rätt, det gillar jag. Jag kan ägna en hel dag åt att döpa om filer och att lägga dem i mappar, eller att organisera om hur böckerna står eller nånting sånt. Jag älskar det. Det är ganska sjukt, men det gör jag. Rationalisera, katalogisera, och helt enkelt städa upp. Vilket jobb kan man ha om man vill göra sånt?
Jag tycker även extremt mycket om att korrekturläsa. Också galet. Kan man jobba som korrekturläsre enbart, eller är det bara en av många arbetsuppgifter på till exempel ett bokförlag? Och behöver man utbildning i så fall? Var kan man annars jobba, om inte på ett förlag?

Vet att det finns nånting som heter arkivareutbildning eller liknande, men den har jag för mig är fyra fuckin' år lång. För att lära sig alfabetiserad ordning? Or what? Även bibliotekarieutbildning kanske vore av intresse, fast den är ju också larvigt lång. Konstigt nog hittar jag ingen av dessa på
GU's extremsega hemsida heller.

Jag vet ingenting om allt detta, och jag hittar inget av värde på GU's extremsega hemsida (den är så seg att jag måste nämna det två gånger) heller. Ska försöka boka in mig hos en studievägledare snarast, men värdesätter såklart väldans mycket era vänskapliga råd, om de finnes.

Vad ska det bli av mig? Vem ska trösta Knyttet? :(

3 Åsikter

Blogger myra:

Mm, hoppas du får tag i en vettig studievägledare som kan "leda dig vidare". Biblotiekarieutbildningen finns inte på så många ställen i Sverige - tror den finns i Borås och ngt annat ställe till. Om man går kulturvetarlinjen på su kan man läsa arkivkunskap eller vad det heter, men jag vet inte vad motsvarande är där borta på västkusten.

Jag skulle vilja kunna trösta knyttet, för jag vet hur hopplöst det är med detta velande. Men förhoppningsvis kan en studievägledare vara till hjälp och kanske trösta lite.
Kram!

08:31  
Blogger Dallerberg:

Du borde ju jobba med administration bara helt enkelt, sen kan det ju vara inom vilken bransch som helst. Om du vill slippa tusen års utbildning alltså. Jag snackar typ sekreterare (eller vad det kallas nu för tiden) :D

Annars är det ju arkiv eller bibliotek som gäller. Fast biblioteken är ju mer data och mindre arkivering nu för tiden.. jag tror dessutom att arkivarie är en förenklad bibliotekarieutbidning.. typ som receptarie är för farmaceut :D

17:13  
Blogger Anna Nio:

Marre: Ja, fast jag vill inte bli bibliotekarie egentligen, men arkivarie verkar faktiskt passa mitt ordningssinne ganska bra. Dock verkar det omöjligt att hitta utbildning för den. Hittar fakta om att man behöver 80 poäng i vad man nu vill arkivera (?) plus arkivkunskap. Men jag hittar inga program eller kurser som heter så. :P Det är lite rörigt, helt enkelt. :P

18:39  

Skicka en kommentar

<< Home