20 maj 2006

ESC

Ikväll är det äntligen dags! Eurovision Song Contest! Åååh, det knottrar sig på armarna för mig. Jag och Ella har insett att ESC tillsammans med ANTM är för oss vad sport är för normiskillar. Vi blir oerhört engagerade och exalterade, och ställer oss upp i sofforna och gormar när det inte går som vi vill. Jag är euforisk redan nu.

Dock tycker jag verkligen inte om det sätt på vilket ESC görs numera. Jag vill inte höra låtarna i förväg. Jag vill inte ha en massa deltävlingar, jag vill inte att artister ska kunna tävla för vilket land som helst. Jag vill inte! Den enda positiva förändringen på senare år, är att det är okej för alla att sjunga på engelska. Även om det ger mer ESC-feeling med alla språken, så var det ju en orättvis fördel för Storbritannien, Irland och Malta.

Jag har inte kunnat undgå att se att Sverige kvalat in sig, vilket i och för sig inte kändes så himla oväntat, det är en rätt bra låt i år. Jag hävdar dock trots detta att hon till 80% gick vidare helt enkelt för att hon är Carola, och för att vi i nån slags disigt rus från 1991 tror att hon är nån typ av drottning inom schlagervärlden. Hallå, förutom europeiska schlagerbögar så vet nog ingen utanför Sverige vem Carola är. Hoppas också att svenska folket skäms riktigt mycket nu, som röstade fram skiten med Martin Stenmarck sist, vilken gjorde att vi fick kvala in i år. Usch, jag övervägde att bli norsk förra året.

En bra schlager-playlist att grundmura känslan med:

01. Alsou - "Solo"
02. Lizette Pålsson & Bizazz - "Som om Himlen Brann"
03. Brotherhood of Man - "Save All Your Kisses for Me"
04. Ann-Christin Bärnsten - "Ska Vi Plocka Körsbär i Min Trädgård?"
05. Bobbysocks - "La De Svinge"
06. Malta - "Sommar'n Som Aldrig Säger Nej"
07. Tommy Körberg - "Judy Min Vän"
08. Dschinghis Khan - "Dschinghis Khan"
09. Pay TV - "Trendy Discoteque"
10. Vicky Leandros - "Apres Toi"
11. Nusa Derenda - "Energy"
12. Linda Bengtzing - "Jag Ljuger så Bra"
13. Johnny Logan - "Hold Me Now"
14. Vanilla Ninja - "Cool Vibes"
15. Teach-In - "Ding Dinge Dong"
16. Michailis Rakintzis - "S.A.G.A.P.O."
17. Anne-Marie David - "Tu te Reconnaitras"
18. Evan - "Under Your Spell"
19. Autolove - "Bulletproof Heart"
20. Dana International - "Diva"
21. Deen - "In the Disco"
22. Sandra Kim - "J'aime la Vie"
23. Fredrik - "Fem i Tolv"

7 Åsikter

Blogger karro:

Seriöst. Håll utkik efter Ryssland. Den kan mycket väl vinna. Så hiiiiiiiiiimla bra! Jag längtar så att jag nästan spricker snart! ME LUBS THE SCHLAGER. :D

(just ja, håll koll på litauen också för det är nog det sämsta som visats i tv ever :P)

13:07  
Blogger anna:

ni är ju tokiga.
jag avskyr schlager.
kanske saknar jag bög-genen, kanske är jag bara dum i huvet.
men jag avskyr skiten.
och om jag tänker efter så började jag ogilla det på riktigt efter att de började att sända allting så jävla många gånger. svenska deltävlingar i olika städer, kvalvecka och oändliga diskussioner i det jobbiga programet där det sitter en från varje nordiskt land och tycker till om de olika låtarna.
nakenchock hit och badkupp dit.
gud.
om det hade varit som det var när man var 11 så hade jag kanske gillat det mer än jag gör nu.
eller så är jag bara en jävla surtant.
det är väl det troligaste alternativet :D

13:46  
Blogger myra:

Jag gillar Lordi. Ska det spektaklas så ska det spektaklas ordentligt och det kan de. Hellre en monsterman i gummikostym än ett åmande fruntimmer i slidkort kjol, eller en s.k. "snygg kille" som är grymt tråkig. Ryssen har jag inte hunnit spana in än så jag vet inte om han är så sweet som Karro påstår, får se.

Hard rock halleluja! :D

23:18  
Blogger Anna Nio:

Jag förstår ingenting. Jag förstår verkligen inte. Hur kan hela Europa gilla hårdrock? Har jag missat nåt, eller sen när är det folkligt acceptabelt? Visst, jag gillar låten och det är jävligt kul att Finland fått vinna för första gången, men...jag FÖRSTÅR INTE. :O

00:19  
Blogger Dallerberg:

haha det var så jävla bizarrt att se dem på den där jävla schlagerscenen :D
Och det var skitkul att hon som skulle redogöra de finska resultaten av röstningen knappt kunde hålla sig för garv :D

Antingen gillar hela europa hårdrock eller så funkade "kuppen" det har snackats om, att alla ska rösta på lordi för att sabotera :D

13:09  
Blogger Anna Nio:

En kupp som hela Europa är med på? Låter osannolikt. Men det låter ännu mer osannolikt att hela Europa gillar hårdrock. Jag förstår verkligen inte. :O

Jag gillade Rumäninen och Malta, utöver Sverige och Finlands bidrag, resten var ren skit.

15:44  
Blogger Anna Nio:

Elin: Jag instämmer fullständigt. Har inte hämtat mig från chocken och förvåningen rörande Finland än, men Rumänien blir bara bättre och bättre! Hör på den hela tiden här, varvat med Malta, Tyskland och äldre godingar. :D

20:33  

Skicka en kommentar

<< Home