22 maj 2006

Snåljåpar


Ända sedan vi flyttade in här, förra årsskiftet, så har vi ansatt fastighetsskötaren om att få veta huruvida Poseidon sponsrar nån omtapetsering eller ej. Vi ringde honom mellan en gång i veckan och en gång i månaden under ett års tid, i princip. Till slut ringde min man till Hyresgästföreningen och då sa det klick. Det kom en ointresserad tant och ögnade på tapeterna i säkert tio minuter, sen gick hon, efter att ha kommenterat att en del av vad vi påpekade var riktigt - det borde inte vara så slitet som det var.
Efter det har vi väntat och väntat på besked från fastighetsskötaren. Vi fick veta efter mycket om och men att jo, vi skulle få nån typ av kompensation från Poseidon. Sen fick vi inte veta mer. Härom dagen fick jag till slut tag i fastighetsskötaren och fick veta var vi skulle vända oss. Ett år och fem månader har det tagit att få veta detta. Helt jävla sick.

Anyway, vi gick till nämnda tapetaffär idag för att se vad de kunde erbjuda, samt vad vi hade att röra oss med. I deras rekvisition stod det bara "Omtapetsering av sovrum. 24 våder". Eh, jaha? För det första är det inget fel på tapeterna i sovrummet (förutom att de är deprimerande tråkiga och grå). Men däremot i hallen, köket, och det rum som vår inneboende har för tillfället. Enligt den hjälpsamma damen i affären brukade de ange om det var så att hyresgästen skulle utföra arbetet själv, och i så fall om hyresgästen i så fall skulle ha även utrustning för tapetsering. Inget sånt stod det på vår rekvisition. I övrigt var det en rätt skabbig butik, och urvalet var minst sagt begränsat.

Dessutom fick vi veta, att om vi väljer några andra tapeter än de som Poseidon har godkänt, så betalar de bara 37 kronor per rulle åt oss. What? Jag fattar inte att de inte kan ta hela det belopp som de måste räknat ut att de förvalda tapeterna skulle kosta, och säga att de ersätter oss med den summan. Trettisju spänn är ju skamligt lite. Åh, nu måste vi fortsätta gnälla på dem! Det är då själva fan att sånt här ska behöva ta sån tid!
Dessutom är det sjukt svårt att välja tapeter som det är, men när man dessutom måste välja mellan Strykful och Aptrist så vill man nästan bara lipa. Den tapet jag är förälskad i, och som min man faktiskt också gillar, kostar 595 spänn rullen och är matt men har ett underbart maffigt men ändå subtilt palmmönster i skiffer. Den finns i svagt grön eller svagt turkos och jag vill ha den i vardagsrummet. Det skulle kosta cirka 3200 att tapetsera om det med den tapeten. Ugh.

Poppar nu: The Smiths - "Accept Yourself"

6 Åsikter

Blogger anna:

när jag flyttade in i min två på köldgatan på hising island så skulle sovrummet tapetseras om. och urvalet var helt sanslöst begränsat och fult. det bästa jag hittade var nåt som på rullen såg ljusbeige-brunaktigt blaha. på väggen blev det nästan bajsbrunt, och en riktigt ful bajsbrun. jag grät nästan när jag såg det färdiga resultatet.
man tycker att bostadsföretagen borde uppgradera sina tapeter istället för att hålla kvar vid de fyra alternativen som var poppis på 80talet.
37 kr per rulle är ju ingenting! kan man ens hitta nåt på rusta för det?
hoppas ni hittar nåt mellanting som ändå blir bra! :)

23:35  
Blogger Anna Nio:

Anna: Känner igen det där, fick mitt sovrum omtapetserat när jag bodde på Hisingen också. Det fick bli grått, allt annat var fruktansvärt. Nu hade vi lyckligtvis mer att välja på, men 99% var ändå sådär äckligt svampmålat-liknande och allt var i beige, ljusgrön, blå, vit eller brun. Jag gillar ljusgrön, men min man är lite kräv på det. Jag får lirka med honom lite (dock kommer inga svampmålade tapeter i min ägo före min död). :>

Elin: Jag vet, det är ju precis det jag säger - är det inte sjukt? Vi får ringa och klaga på dem imorrn.

00:16  
Anonymous Anonym:

hej...Visst är det snålt! Jag jobbar som målare och det är skittrist att hänga upp de där tapeterna också. Man vill ju se lite roliga mönster och kulörer ibland...

15:36  
Blogger Anna Nio:

Emma: Så skönt att branschfolket bryr sig om oss hyresgäster i varje fall, tack för den. :D
Hur blir man målare förresten? Det är nåt jag funderat på då och då, men det verkar svårt om man inte gått målerilinje på gymnasiet.

16:46  
Anonymous Anonym:

Jo, man kan ringa runt till olika firmor och höra om man kan få en lärlingsplats hos dem ( dock väldigt svårt men man kan ha tur). Då är man lärling i 4 år och så läser man in några kurser.

Eller så kan man gå en utbildning genom Lernia ( lernia.se), som jag gjorde. Då får man tillgodoräkna sig timmar och är då bara lärling i ca 2 år. Vet dock inte hur många de tar in...De kan nog har kursstopp. Men hör med dem! Ann som har hand om det är jättetrevlig...

Oj, lång svar det blev! Men det är så kul att fler tjejer vill bli målare. Man är ju ganska så ensam...

17:51  
Blogger Anna Nio:

Aha, på så vis. Tack för svaret, jag ska kolla upp det. :) Jag vill bli allt möjligt och kan aldrig bestämma mig för en sak, jag är helt omöjlig!

11:51  

Skicka en kommentar

<< Home