10 juli 2006

Siffror

Jag älskar att skriva siffror med bokstäver, jag vet inte varför. Det ser bara så himla mycket skönare ut.
"Fjorton och femtio."
"Trettonåringen."
"Fem meter till höger."
"För sextio år sedan."
Det ser ju helt fantastiskt trevligt ut, och rullar skönare när man läser det. Även fast man läser det tyst, kan tilläggas. Det kanske är för att jag är språkfascist? Är det nån som sätter emot, nån som föredrar siffror så som Gud skapade dem? :D

3 Åsikter

Blogger Dallerberg:

jag brukar nog alltid skriva siffror med bokstäver förutom när det handlar om mått.. tex 30 kg eller 165 cm. Eller om siffran är väldigt lång. jag skriver helst inte trehundratjugofem eller tremiljonerfemhundrafemtiotusenåttahundrafyrtiotvå och femtio :D

00:25  
Blogger Dallerberg:

Hm jag upptäckte idag att jag inte gillade att skriva femtonde september heller utan hade hellre skrivit 15:e september.. så jag använder nog siffror oftast ändå :D
Men jag håller med, det ser faktiskt snyggt ut, iaf de meningarna du skrev.

Däremot använde jag bokstäver i mobilen jättelänge men det var bara för att det tog ca 5(fem?) år för mig att haja hur man får fram siffror i sms utan att ändra hela jävla språkinställningen :D:D

12:05  
Blogger Anna Nio:

Riktigt långa tal blir förstås inte bra, det håller jag med om. Jag skriver också till exempel "570 kronor", men dock även "femhundra kronor". Det finns nån slags gräns på hur långt det får vara, uppenbarligen. :)

22:19  

Skicka en kommentar

<< Home