23 januari 2007

Oscaaaar

Oscarsnomineringarna släpptes idag, och som vanligt är det övervikt på samma film/-er och på djupsinniga tråkrullar (I presume, jag har inte sett de flesta).

Men, den stora ljuspunkten är förstås "Little Miss Sunshine" som är nominerad i fyra kategorier! Visserligen tycker jag att Steve Carell skulle ha blivit nomnierad i birollsklassen istället för Alan Arkin, även om den sistnämnde också var lysande. ALLA i den filmen är lysande, men jag gillade morbror Frank bäst. :D Väldigt kul att den lilla tjejen Abigail Breslin (Olive) också blivit nominerad, och hon är bara elva bast. :D

Så, safe to say att jag kommer hålla tummarna för alla fyra klasserna, och i övrigt hoppas jag såklart på "Pirates of the Caribbean: Dead Mans Chest" i ljudavdelningarna och det visuella, och på "The Prestige" när det gäller cinematografin. Annars har jag inte så mycket att hoppas på som sagt, fast jag hoppas INTE att "Djävulen Bär Prada" vinner för bästa kostym, yuck!

Jag tycker också att det är jävligt konstigt att "Dreamgirls" fått så många nomineringar, jag har inte fått intrycket av att det skulle vara nåt oscarsmaterial direkt. Man kanske känner sig pressad att rånominera en all-black star cast för att rasfrågan ska bli lite mer jämställd? :P Men konstigast av allt är väl ändå att "Borat" är nominerad i en av manusklasserna. Öh? Juryn går på syra?


Här är hela listan i alla fall.

Etiketter:

1 Åsikter

Blogger karro:

åååh vad jag längtar till oscarsgalan!

22:14  

Skicka en kommentar

<< Home