04 april 2007

Böcker: resten av mars 2007

Senast köpta böcker:
"Pinsamma pappor - och skämten de älskar att plåga oss med" - Gunnar Jägberg
"Catch Me if You Can" - Frank W. Abagnale, Stan Redding
"Det är Nåt som Inte Stämmer" - Augusten Burroughs
"Jonathan Strange & Mr Norrell" - Susanna Clarke
"Tills Jag Finner Dig" - John Irving

Allt för strax under 250 spänn på Åhléns bokrea. Gött mos! Mitt bokreaointresse till trots blev det alltså lite handlat där. Kan sägas att tre av böckerna var ohyggligt billiga, i pocketklass eller mindre, och övriga två var stora mastodontverk som faktiskt kan vara att föredra att läsa i inbunden form. För stora pocketar är lite jobbiga, de går nästan alltid sönder i ryggen. :/

Vidare har jag köpt:

"Familjeliv: En Maffialedare Berättar" - Amedeo Cottini
"About a Boy" - Nick Hornby
"Skurkstater" - Noam Chomsky
"Rosens Broderskap" - David Morrell

Klämde in en sista studentrabatt på Myrorna innan Mecenatkortet gick ut och fick klabbet för 54 kronor, mohahaha. Tyvärr visade sig maffiaboken vara ett recensionsexepmplar, fullt med noteringar och understrykningar i BLÄCK (shame on you!). Alltså måste jag köpa den på nytt trots allt. Typiskt.

Senast lästa böcker:
"Den Allvarsamma Leken" - Hjalmar Söderberg
"Pinsamma pappor - och skämten de älskar att plåga oss med" - Gunnar Jägberg
"Jonathan Strange & Mr Norrell" - Susanna Clarke
"Ten Little Niggers" - Agatha Christie

Jag skulle inte avråda från att läsa någon av dessa, även om "Den Allvarsamma Leken" kanske inte var all it's cracked up to be in min värld riktigt. Jag tyckter att Lydias karaktär var lite väl osammanhängande och, ja ärligt talat, ganska unappealing. Men i övrigt en relativt behaglig liten bok att läsa. Christie-boken kändes mest som ett filmmanus, vilket gör att jag faktiskt tror att den gjorde sig bättre som film än som bok, även om inte heller denna var dålig. Tvärtom hålls man på halster till de allra sista sidorna (vilket förvisso inte säger alltför mycket då boken endast är 196 sidor lång, men ändå). Dock tror jag att det var ett mycket smart drag att döpa om "niggers" till "indians" inför filmen. Känns inte fullt lika... infekterat som ord varande. :D Boken om pappaskämt har jag skrattat mig fördärvad åt, jag älskar pappahumor and I cannot lie!

Så till 700-sidorsbibeln om Mr Strange och Mr Norrell. Vad ska jag säga? Jag ÄLSKADE den från sida ett, språket, längden, det faktum att kanterna på sidorna är svarta, det vävda bokmärket, handlingen, karaktärerna, mystiken, översättningen (ja, en översättning som även jag - min Brutus - finner riktigt saftig och aptitretande) och återigen SPRÅKET; gammaldags, välformulerat, torrt, mustigt, sagobetonat och ack så brittiskt (det märks trots att jag läste den på svenska). Är det mot förmodan någon där ute som inte läst den än så får ni banne mig se till att få både tummar och ändor ur nu, för den här ljuvliga pärlan ska ingen behöva missa.

Senast påbörjade bok:
"Det är Nåt som Inte Stämmer" - Augusten Burroughs

Etiketter: ,

2 Åsikter

Blogger carcerii:

Hmm, nu måste jag fråga en sak som jag undrat över ett tag...
Var det inte du som sa för ett tag sedan att du hade svårt att läsa böcker för att du inte fick ngn ro nu för tiden? :O
Har det släppt? :D

20:42  
Blogger Anna Nio:

Jo, jag hade en lång period (många år) när jag inte kunde hitta tillbaka till bokläsar-ron jag hade så lätt för som ung, men ja, det är helt väck, nu läser jag varje dag, flera gånger om dagen. :D HALLELUJA! :D:D

20:49  

Skicka en kommentar

<< Home