19 juli 2007

Böcker: juni 2007

Whoops, jag har förträngt boklistan för juni. Nåväl, har helt fastnat med läsandet då jag inte varit vidare kry. Kommer dessutom inte vidare i den senaste boken, men jag kan inte sätta fingret på vad det är som inte funkar med den riktigt heller. Mycket störande.

Senast köpta böcker:
'Packad: en Tonårsalkis Memoarer' - Koren Zailckas
'Vindens Skugga' - Carlos Ruiz Zafón
'Porr: en bästsäljande historia' - Mattias Andersson
'Danteklubben' - Matthew Pearl

Senast lästa bok:

'Den Amerikanska Flickan' - Monika Fagerholm
'Doktor Glas' - Hjalmar Söderberg
'Tills Jag Finner Dig' - John Irving
'Elvis and I' - Priscilla Beaulieu Presley
'Edward Finnigans Upprättelse' - Roslund och Hellström
'Danteklubben' - Matthew Pearl

Senast påbörjade bok:
'Porr: en bästsäljande historia' - Mattias Andersson

Så, samtliga böcker under senast lästa-posten rekommenderas med eftertryck, utom 'Doktor Glas' som jag hade hoppas på så oändligt mycket mer från än vad jag faktiskt fick, och 'Edward Finnigans Upprättelse', som kändes mycket intressant och lovande ända tills slutet som bara kändes som ett rent hafsverk. Synd.

Priscilla Presleys biografi är väl ingen Nobelprisvinnare men definitivt intressant, lättläst och välskriven. Intressant att få en liten inblick i hur Elvis var privat. 'Den Amerikanska Flickan', 'Tills Jag Finner Dig' och 'Danteklubben' är samtliga mycket, mycket bra. Karaktärer, språk och handlingar som fastnar och sitter i ganska länge. Sånt gillar jag. A lot.

Etiketter: ,

4 Åsikter

Blogger Sofia:

Jag älskade "Dr. Glas" när jag läste den första gånger för massor av år sedan...så när jag skulle läsa om den inför "Gregorius" så blev jag mycket besviken. Den sa mig inget alls!

Däremot så borde du läsa "Den allvarsamma leken", den är mycket mycket bättre. Å, så bra den är...den lästejag för bara några månader sen också, så det är sant. Jag har för mig att "Martin Bircks ungdom" också är en bra bok, men det var flera år sedan jag läste den, så nu blir jag lite osäker...

00:24  
Blogger Sofia:

Jajustja.."Så jag håller helt med dig", var väl det jag egentligen skulle skriva...ehm.

00:25  
Blogger Anna Nio:

Åh, jag är ledsen att göra dig besviken, men jag tyckte SÄMRE om 'Den Allvarsamma Leken' än om 'Doktor Glas'. :( Läste Leken för många år sedan och tyckte om den, men nu (läste den också för några månader sedan)... Nej, jag tyckte bara vansinnigt illa om Lydia, det är i stort sett vad jag tar med mig från den boken numera, tyvärr. Synd att även du tappat glädjen inför Glas, dock. :(

00:32  
Blogger Sofia:

Å, så trist. Fast jag avskydde Lydia jag med, men hon var ju dum i huvudet... Men jag är ju en sucker för studentångest i förra sekelskiftets Stockholm. Mmmm... ^__^

Ja, men Glas säger ju ingenting! Det är lite random tjuriga dagboksanteckningar mest. Det är som när jag läste "Dvärgen" och tyckte det var jordens bästa bok, när jag läste om det så kändens den också mer eller mindre Dr. Glas-banal. Lagerkvists gammel-sura böcker däremot, åh, de är toppen!

Allt kanske bara är ett tecken på att man själv är gammal och torr. :D

10:10  

Skicka en kommentar

<< Home