16 oktober 2005

Men Gud i himlen

Uppgiften
Uppgiften innebär att du väljer någon/några situation/situationer /problem från kursens verksamhetsförlagda utbildning. Du formulerar en frågeställning kring denna situation och reflekterarkring den utifrån olika teorier och styrdokumenten som finns representerade i kurslitteraturen.

Dokumentet

Dokumentet skall bestå av:
• en inledande text, där du presenterar de val av situation/problem och frågor som du har gjort samt uppläggningen av din text samt inom vilken verksamhet som situationen är hämtad.
• en beskrivning av situationen/situationerna.
• en analys av denna situation utifrån
- styrdokumenten,
- den lärandes perspektiv,
- undervisningsperspektiv dvs. mål, innehåll och arbetssätt,
- etiskt perspektiv,
- ev. andra för situationen relevanta perspektiv som har behandlats inom kursens ram.
• en diskussion av vad som framkommit vid analys satt i relation till syfte och mål i kursplan för LAU100. I denna diskussion tar du genom väl underbyggda argument ställning till och motiverar hur du själv skulle ha agerat i en liknande situation.
Det är viktigt att du relaterar varje ovan nämnda perspektiv till den obligatoriska litteraturen och till relevant innehåll i seminarier samt föreläsningar. Centrala begrepp som används inomkursen skall användas och problematiseras på ett insiktsfullt sätt.

Dokumentet skall bestå av 4-5 sidor text. Referenser skall göras enligt APA-manualen. Dokumentet bör ha en tydlig struktur, vara konsistent och det skall framgå tydligt när det är dina egna ord och när du refererar. Försättsblad och referenslista skall finnas med.

Genomförande av den individuella examinationen

Examinationen av den individuella texten sker i två steg.
Steg 1 innebär att de studerande i en studiegrupp delar ut ett exemplar av vars och ens individuella text till varandra i studiegruppen och till granskande lärare i början av v.43 (se individuellt schema).
Därefter sker granskning i studiegrupper i slutet av v.43 (se individuellt schema). Varje studerande har ca 5 minuter till sitt förfogande att för de andra presentera det som han/hon uppfattar som huvudpoäng i sitt arbete. Den studerande får därefter respons av en kamrat, såväl muntligt som skriftligt. Detta skriftliga dokument på c:a 1 A4 sida lämnas också till läraren. Denna respons består av att styrkan och svagheterna i arbetet beskrivs. Därefter ges den kamrat som granskat arbetet, övriga i studiegruppen och lärare möjlighet att ställa frågor och diskutera innehållet. Cirka 20-30 min per arbete i granskningsseminarium.
Under v.42 bearbetar studenten sin text utifrån de förslag på utveckling och förändring som framkommit vid granskningsseminariet.
Steg 2 består av att den slutliga texten lämnas in i v. 44 (se individuellt schema) till examinerandelärare för bedömning. Senast 3 veckor därefter meddelas resultatet. Dessförinnan har betygskollegiumhållits i kurslaget. Bedömningen följer tillsvidare de betygskriterier, som antogs inför kursstart hösten 2005.

---

Om någon begriper något, kontakta mig.
Fan vad trött jag blir. Varför tas det alltid för givet att den som läser en kurs/utbildning på högskolenivå redan kan allting, och bara går kursen för att få det satt på papper att de minsann kan nåt?
Jag läser den här utbildningen för att jag inte kan nåt om ämnet/ämnena. Jag vet inget om hur en skola fungerar, jag kan inget om hur man lägger upp en lektion, jag vet inte hur man är pedgogisk på bästa vis, jag har ingen aning om vad man kan och inte kan inom olika ämnen i någon viss ålder - JAG VET INTE DET HÄR.

Det här kommer aldrig gå, jag är inte smart nog för högskolestudier. Bajs.

5 Åsikter

Anonymous Anonym:

snuttan, låt dig inte luras av högskolespråk. det står mkt i sådana där dokument där hälften egentligen är ordbajseri. tro mig, det är en vanesak. enklaste är egentligen om du diskuterar det där med ngn som läst mkt på högskolan. och fråga folk i samma klass! det gör alltid jag, å då diskuterar man å inser ganska snabbt att dom itne fattar heller & då slipper man med ens känna sig korkad. its rocks!

ge inte upp anna för faaan, det kommer inte vara enkelt som en fis i rymden, men absolut itne svårt heller. youre a clever girl! get to em!

23:55  
Anonymous Anonym:

Thnx doll. :> Lyckades dechiffrera texten efter två dagars intensivt stirrande. :D De flesta andra tyckte också att det var grötigt, och jag har förstått att det är så här på alla universitet all over. :)
Men det kändes mörkt ett bra tag där. Hoppas bara jag får godkänt nu också. Är orolig att de inte gillar att jag inte använde kursitteraturen så mycket. Jag avskyr texter som är proppade med massor av referenser hit och dit, jag vill ju inte skriva så! Jaja, håll tummarna för ett G för mig i alla fall!

14:09  
Anonymous Anonym:

bra att det löste sig. men du MÅSTE referera till litteraturen, annars finns det ju ingen som helst möjlighet för lärarna att se att du verkligen läst skiten. det är bara att lära sig, annars kommer det bli svårt att få godkänt. trust me on this one - jag är en gammal räv i sammanhanget. det går ALLTID att kasta in en referens till kurslitteraturen här å där. det är bara att öva. dont give up!

16:48  
Anonymous Anonym:

Jo, jag misstänkte ju det, och jag märker det smärtsamt tydligt nu, då jag fått skit för att jag inte tjatat sönder böckerna. :(

16:51  
Anonymous Anonym:

tyvärr är det ju det sura lotten för att plugga. man måste läsa skiten, det går väldigt sällan att försöka slippa undan. försök att åtminstone snabbläsa igenom allt, sen försöker du fatta vad det är som är de viktiga poängerna i litteraturen. dont try to dodge the teachers, dom kan lukta sig till försök att luras. it sucks but it has to be done. bara börja plöja skiten im afraid... :/

22:08  

Skicka en kommentar

<< Home