20 februari 2006

Lingo

Jag tänkte slå ett slag mot utarmningen av språket. Jag vurmar väl som de flesta för nya, roliga uttryck att svänga mig med, men faktum är att nästan alla sådana numera bara är engelska ord som vi rakt av tagit in i språket. Samtidigt så finns det en hel uppsjö med störtsköna ord som ingen använder längre, de sitter bara på en hylla och samlar damm. Det hela är mycket tragiskt.
Ta till exempel det som jag och Ålen kom att tänka på i helgen - det är så himla läckert att säga bling bling numera, men varför är det ingen som nyttjar ordet prål längre? Prål är ju helt underbart, jag ska pracka prål på så många jag kan från och med nu.

Hören I, goda vänner, och för in dessa ord i språket igen (det är nästan bara söderslang från 1940- och 50-talen, men jag kan inte, och kan inte hitta, något annat!):

Chucker/t - vacker/t
Piffigt - Härligt/ball
Ärtigt - - " -
Lajbans - kul
Prål - (överdådigt) smyckande/smycke
Fördömt - jävlar
Förbålt - - " -
Kymigt - otrevligt
Nia - ansikte
Plyte - - " -
Kneg/a - arbete/a
Kinesa - sova över
Syrak - sur
Hojtarolja - brännvin/sprit
Knaster - cigg
Stabbe - pappa
Vajsing - galet/fel
Brallis - brud/tjej
Blada - gå
Dora - ruta
Vigga - låna
Bomma - - " -
Snorbroms - mustasch
Golbög - skvallrande person (i fängelse)
Bängen trålar - polisen patrullerar
Sjapp - sämre restaurang
Ölsjapp - sämre restarurang med fullständiga rättigheter
Sylta - sämre restaurang
Joxa med trasan - spela fotboll
Pajigt - töntigt/tokigt
Bagare - pengar
Pluring - - " -
S(c)hackel - vigselring
Överdängare - kunnig person (inom ett visst område)
Vajert - bra gjort
Släta - kyssa/hånglas
Rugguggla - ful kvinna
Bryna - knulla
Fjessa - - " -
Generalknas - helt åt helvete fel
Hyvens - reko
Kolan - huvudet
Tjabo - kompis
Pyrt - dåligt
Jeppe - person/kille
Pajsare - kille
Tjomme - - " -
Kurre - - " -
Kis - - " -
Spinna på - ragga på/vara intresserad av
Limma () - - " -
Toppsnäcka - riktigt snygg brud
Schangdobelt - strålande

Festliga bonusfakta: Olla betyder på söderslang att föra oväsen, och sagga betyder förfalla. :D
Här finns mer att läsa för den ordkåte. Säg till om ni kan mer bra ord som förtjänar en nytändning!

3 Åsikter

Anonymous Anonym:

Vad nu? Gamla? Flertalet av dessa ord använder jag ofta! :O

09:55  
Anonymous Anonym:

Ja, du anar inte vad mycket gammal slang som brukas helt normalt idag, kollade du på länken? Där fanns sjukt många ord som jag använder dagligen också. De jag skrev upp här var mest sådana jag inte använder, men vill göra, blandat med en del som jag brukar nyttja, men inte hör andra göra särskilt ofta. :)

12:54  
Anonymous Anonym:

Pracka på prålet pojke!

23:40  

Skicka en kommentar

<< Home