06 april 2006

Mindre baksi

Okej, nu är jag något mindre baksi, efter thaimat, chips och cola light, "Die Hard 3" och "Mr and Mrs Smith". :D Nu kan jag skriva lite mer utförligt om studievägledningen och min framtida potentiella karriär som arkivarie!

Att bli arkivarie har jag tänkt på av och till massa gånger, precis som lärare och en hel hög andra saker säkerligen, men efter att jag pratat med studievägledaren så kände jag att det var okej att köra på det spåret, utbildningsmässigt och framtidsmässigt. Tydligen finns det bara 850 verksamma arkivarier i landet, och enligt SACO's yrkeskatalog som studievägledaren hade, så var balansen mellan examinerade och behovet på yrkesmarknaden väldigt jämnt och bra. Det är med andra ord kanske inte ett skriande behov, men heller inte någon dum idé att utbilda sig inom yrket.
Till våren eller kanske nästa höst ska jag också leta upp relevanta IT-kurser på Komvux, eller distanskurser på andra universitet, så att jag får en bra IT-kompetens inbakad i den här hopplockade utbildningen. Dessutom kan jag tillgodoräkna mig den pedagogik (folk kan i varje fall tro att jag fått lära mig nån pedagogik, även om inte jag anser att jag har gjort det. :D) jag läst, och engelskan med pedagogisk inriktning, för en eventuell framtid som museiepdagog/antikvariepdagog (= att man gör utställningar som är pedagogiskt inriktade, åker ut till skolor och pratar om museiväsendet/särskilda utställningar och liknande) också. Plus som sagt, med bra IT-kurser i grunden har jag större chanser till att kunna arbeta med digitala arkiv, vilket det finns en större bredd på än "vanliga" arkiv. Men alla tre karriärvägarna låter roliga för min del, och det känns bra att kunna ha en utbildning som inte "låser" mig till en yrkesroll uteslutande också.

Poppar nu: "Tonari no Totoro" (Har inte uppgift om kompositör eller artist)

2 Åsikter

Anonymous Anonym:

Vad bra att det verkar lösa sig baby :)

12:36  
Blogger Anna Nio:

Ja, nu ska vi hålla tummarna att jag inte ballar ur och vill byta IGEN bara, plus att det krävs en del tur för att komma in på historian. :O

12:47  

Skicka en kommentar

<< Home