04 april 2006

Arkiverat

Idag gick jag in på Landsarkivet här i stan för att snoka lite på arkivarieyrket. Där träffade jag på en kvinna som just nu läste arkivvetenskap, men som hade som mål att bli museietjänsteman. Dock var hon hemskt hjälpsam och verkade tycka det var roligt att prata med någon som funderade på en liknande bransch. Den hjälpsamma damen hade ett slappt handslag och en potatissäckshållning, hon såg som klippt och skuren ut för ett dammigt arbete. :D
Nåväl, jag kan inte säga att jag vet exakt hur det går till att arbeta som arkivarie direkt, men det är nog svårt att få kunskap om också. Alla tjänster är olika, beroende på vilken typ av arkiv man arbetar med och så vidare. Däremot fick jag bekräftat att det jag föreställer mig är huvudsaken med arkivarieyrket (katalogisera, bestämma, gallra, ordna och sortera och liknande) faktiskt är överensstämmande med jobbet. Bra där.
Hon tipsade även om att IT-arkivarier förmodligen kunde frossa i jobberbjudanden. IT är knappast min starkaste sida, men jag kan absolut tänka mig att arbeta med det inom arkivering. På sätt och vis har jag redan arbetat med det, på både KTHB och SLBA. Men jag vet bara inte alls vilka kurser man bör gå för att utöka sin kompetens inom branschen.

Nu måste jag skriva ned alla funderingar och frågor jag har, så jag inte glömmer nånting imorgon!

Jag har även fått ett telefonnummer till en klasskompis kompis kompis, som jobbar som översättare. :) Hoppas jag får ordning på mig själv och min framtid snarast. *svett*

3 Åsikter

Blogger karro:

arkivarie låter iofs kul. och it-arkivarie låter ju dödsflashigt, satsa på det! :D

23:17  
Blogger myra:

Ah, bra att du kommit ngn vart i dina undersökningar - jag funderar mest själv och har inte ngn egentlig att fråga heller för jag vet inte riktigt vad jag vill fråga om. :o Dilemma minsann.

Fy farao för slappa handslag! Det är så äckligt. Nej tacka vet jag ett ordentligt handslag så man känner att männsikan lever. Vad tänker folk med som verkar vilja framstå som överkokt spaghetti? :D

00:41  
Blogger Anna Nio:

Karro: Tack, uppmuntran behövs sannerligen här. :D

Myra: Ja, jag vet, det är så himla obehagligt, värst är de med fuktiga slappa handslag - som en död fisk, yuck! Som kontrast fick jag småprata med en gubbe som jobbade som arkivarie där också, och han hade flaskbottenglasögon och ett smärtsamt fast handslag istället. Det kanske är handskakningen som är skillnaden i framsteg mellan de två? :D

00:47  

Skicka en kommentar

<< Home