18 april 2006

Veggietajm

Idag ska jag laga vegetarisk mat för kanske andra gången i mitt liv! Min man och jag har kommit överrens om att vi ska försöka äta vegetariskt minst en gång i veckan från och med nu, därmed basta. Han har varit vegetarian tidigare men blev lite för lat för att upprätthålla det, tror jag.
Nåväl, vegetariskt är ju nyttigt och spännande, right? Jag behöver buffra upp med grönsaker, eftersom jag ägnat merparten av mitt liv åt at undvika dem helt tidigare. Tyvärr fick Johan rycka in och jobba ikväll, så det blir inte riktigt lika myspysigt med matlagningen som vi hade tänkt, men eftersom vi ändå köpt ingredienserna så kan jag lika gärna göra rätten idag.

Jag återkommer med info om det blev gott eller fiasko, tills vidare kan jag slänga upp receptet, ifall nån känner sig sugen. Taget härifrån, efter tips från Martin. :D

Het vitlöksdoftande currygryta

ca 4-5 dl kokta mung- eller adzukibönor
2 vitlöksklyftor
2 dl crème fraiche (jag använder Oatly matlagningsgräddesubstitut istället)
0,5 msk curry (eller efter smak)
1 dl grönsaksbuljong (från tärning)
1 msk soja
1 krm sambal oelek
salt
peppar

Ris, valfritt

Tillbehör:
russin
purjolök
paprika
jordnötter
kokos

Portioner: ca 4
Tillagningstid: 30 min

Tillagning:
Koka först riset som du ska servera till rätten.

Blanda crème fraiche, curry, pressad vitlök, buljong, soja, salt och peppar och koka upp några (ca fem) minuter tills såsen tjocknar lite. Tillsätt sambal oelek. Blanda i bönorna.

Häll upp kokos, russin, strimlad purjolök, strimlad/tärnad paprika och jordnötter i separata skålar och servera till rätten.


Poppar nu: Suede - "Starcrazy"

---
18.30

Det sket sig med en gång! Mungbönorna ska blötäggas i ÅTTA TIMMAR innan man kokar dem. :O Jag försöker göra en färgglad riswok istället!

---
22.00

Riswoken var sådär, lite trist smak, men inte äcklig i alla fall. Känns inte särskilt värd att göra igen med tanke på allt meck det var att få den gjord. Dessutom var jag hungrg igen en timme efter att jag ätit, inte så bra. :( Hoppas nästa vegoäventyr slår bättre ut, så jag inte tappar sugen helt med en gång.

5 Åsikter

Anonymous Anonym:

Många bönor osånt måste blötläggas innan.. Man kan göra det i förväg i mängder och frysa in(überseriöst).

Eller så tar man den lätta vägen och köper konservburkar ist, de är färdiga att använda!

23:46  
Anonymous Anonym:

du borde börja använda sojaprotein i dina grytor, eller tofu, det gör det hela mycket roligare. jag har en väldigt god vegansk vildgryta om du vill ha recept.

09:33  
Blogger Dallerberg:

Vad synd att det sket sig för det där lät ju riktigt gott! Man kanske skulle testa det själv.. fast minus russinen då för jag tycker det är asvidrigt med russin i mat :D

11:17  
Blogger Anna Nio:

Martin: Aha, frysa in lär ju skitsmart. Vi har ju superstor frys, så why not? :D

Teres: Vildgryta låter spännande, vad är det i den? :)

Marre: Ja, russinen skulle man ju servera till liksom, så dem kan du nog lätt skippa. Jag uteslöt svamp i den woken som jag gjorde igår, för svamp är ju djävulens redskap. :D

Elin: Jaså? Jag trodde ni syltade och saftade mest hela tiden faktiskt. Men vi kanske skulle ha gemensam vegomiddag nån dag då, och laga nåt superseriöst? :D

12:30  
Blogger Anna Nio:

För övrigt tyckte min man att riswoken jag gjorde var jättegod, och att den såg ut "som nåt man kunde köpa på Andrum". Det måste vara ett gott betyg. :D

Den innehöll vitlök, gul lök och paprika som frästes i rapsolja och sesamolja, sedan tillsatte man kokt råris, morot och squash, hällde över en sås av soja, ingefära och salt, och fräste samman allt en liten stund. Till sist strör man rostade sesamfrön och koriander över. Skulle som sagt vara svamp i också, för den som törs! ;D

12:42  

Skicka en kommentar

<< Home