08 april 2006

Vajlet

Rosen tar sig! Jag kan verkligen inte ta hand om blommor, och den fina rosen jag fick av min man började sloka, som jag skrev om tidigare, och själva blommorna ville verkligen aldrig repa sig. De såg bara skrumpna och sorgsna ut. Till slut frågade min man på affären där han köpt den, hur man skulle sköta den.

Det visade sig att de älskar sol och behöver vatten varje dag, samt att man skulle knipsa bort det som var dött, för det gjorde att hela växten mådde dåligt om det satt kvar. Med tungt hjärta fick jag alltså klippa loss varenda ros och kasta bort dem, men jag kastade dem varsamt och nynnade begravningsmusik under tiden, så att de skulle känna sig värdiga och omtyckta.


Så nu har den fått stå i den lilla sol som finns tillgänglig och blivit vattnad och snurrad på, så att hela blomman får sol. Och nu, idag, så såg jag en liten knopp! Livet spirar i min blomma! :D


Jag har döpt den till Vajlet. Det tyckte jag var passande.

4 Åsikter

Blogger Dallerberg:

Heja blomman!!! Jag kan inte heller ta hand om blommor, jag tänkte att det skulle vara trevligt med lite grönt i mitt rum så jag köpte ett par men de är döda båda två nu.. Och det var tom såna gröna utan blommor så det enda jag behövde göra var att vattna dem. Och det gjorde jag också. Men de dog ändå :(

11:40  
Blogger Dallerberg:

Nej det är fan helt otroligt. Jag har en av dem i fönstret och jag bara tog för givet när jag skrev innan att den är död eftersom jag inte ens gett den en tanke på flera månader. Men den lever och frodas! Helt otroligt! :D
Nu fick stackarn vatten iaf..

11:42  
Blogger Anna Nio:

Det är det som är så bra med gröna växter - inte nog med att de är överlägset finare än blommor (jag gillar nästan bara rosor, ananrs ska det vara grönt för hela slanten), de tål mycket mer också. :D Min mamma säger alltid att vi borde köpa paraplyaralior, för de kan man missköta hur mycket som helst och de överlever ändå. :)

14:58  
Blogger Anna Nio:

Åh, jag vill ha en fin balkong, jag vill lägga ut nåt fint golv på den kalla betongen och ha lite möbler där, plus blomster såklart. :)

15:31  

Skicka en kommentar

<< Home