12 juni 2006

Förrådsfynd


Vi har celebert besök från kongl. hufvudstaden - Martin och Emelie gästar oss till och med nästa söndag. De gjorde mig den stora tjänsten att ta hit de sista två lådorna med saker som stått i förrådet sedan jag och Martin bodde ihop, sedemera överbaxat till min brors förråd i Jakobsberg/valfri förort (de flyttar titt som tätt, jag har inte riktigt koll). Helt enkelt grejer som jag inte ens sett eller knappt drömt om på sju år. Inte sju svåra år i varje fall. Dessvärre var det en vattenläcka i källaren där Martin bodde, nån gång under Kritaperioden, vilket givetvis åsamkade skada i mina lådor. Skador som stått unattended i uppskattnnigsvis fem år. Brr. Needless to say, ganska mycket saker osm är helt förstörda beyond recognition. Men en del som legat överst verkar vid relativt god vigör, lyckligtvis låg alla kläderna längst upp. :O


Ett axplock av vad lådorna innehöll:

* I stort sett alla mina skolkataloger. Samtliga utom en är ihopsmälta till stenhårda mögelprydda kartongbitar. This breaks my heart ordentligt.
* Akrylfärger, i fräscht skick.
* Utskrivna manus till Monty Python-sketcher. :D
* Två armbandsur.
* Pappas gamla 70-talsbatikskjortor och en gammal favorit t-shirt från Ceylon! Behöver bara tvättas, thank God. De är kära minnen för mig, trots att de inte alls passat har jag haft dem mycket. Man är så tokig när man är ung. :D
* Mammas studentbalklänning från 60-talet! Behöver ångas och säkerligen kemtvättas. Mamma har frågat mig ett par gånger under åren om jag vet var hennes klänning tagit vägen, men jag kom inte ens ihåg att jag fått den, så jag har bara nekat (rightfully so!). Jag kan skylla på att jag inte sett den på sju år i och för sig. :D
* Pappas Lapplandiatröja i skönt snorgul 70-talskulör. :D
* Raderband till skrivmaskin.
* En CD-växlare utan tillhörande magasin. Användbart.

* En religionsbok från gymnasiet (Varför har jag ens sparat den?).
* En sång/notbok med Owe Thörnqvists låtar, autograferad, tillägnad mig, och daterad. Tio år gammal. Helt mögelförstörd. :(
* Gratisvykort i mängder.
* Utskrivet yrkestest från AMS.
* Gotländska dagstidningar från min student 1999.
* Ett gardinomtag i gjutjärn. Ett omtag. :D
* En filofax från 1999.
* Horder av abonnemangspapper från Europolitan. FRECH! :D
* Ventilgummi till en cykel.
* En biobiljett till "10 Orsaker att Hata Dig". :D
* En julkalender - "Lennarts julkalender" av Magnus Karlsson.
* En filosofibok från gymnasiet, vilket fick mig att fundera - har jag läst filosofi? :D
* En våffeltång till håret! Köpt när jag var elva ungefär. Hoppas den funkar än. :D

Och en sjuk massa papper av olika slag och säkert en massa annat grejs som jag inte kan komma på just nu. Det är egentligen bara Owe-boken och mina skolkataloger som verkligen sticker i hjärtat, resten kändes som blahonga och junk som jag kunde leva utan. Men det känns skönt att inte längre ha några gamla skelett i förråden i Stockholmstrakterna mer.
I am a free man!

6 Åsikter

Anonymous Anonym:

Det är fortfarande Jakobsberg som gäller. Vi har bott där i 3 och ett halvt år nu vettu...:)

06:11  
Anonymous Anonym:

*** Ceylonskjortorna! Läs mitt mail idag.

09:20  
Blogger Anna Nio:

Ja! Fast den låg inte i lådorna, och den är på Long Play! :(((((

12:52  
Blogger Anna Nio:

Hahaha, Honduras, here we come! :D:D:D

15:19  
Blogger andrea:

åh aj vad jobbigt att sakerna du älskade blivit så förstört. aouch aouch. men undrar om man inte kan kontakta gamla skolorna å kolla om man kan få kopiera gamla klassbidler eller sådant. antar att de sparar allt?

01:26  
Blogger Anna Nio:

Jag tror inte det faktiskt, det är ju ändå företag som de hyr in för att sköta fotograferingen och produktionen av katalogerna... :(

12:06  

Skicka en kommentar

<< Home