07 september 2006

Filmtips #4: Repet

Alfred Hitchcock var en produktiv man, som gjorde över femtio filmer samt ett gäng TV-serier i sin dag. Jag har sett långt ifrån alla, och av de jag har sett så är jag verkligen inte förälskad i samtliga. Några av mina favoriter är "Psycho", "Fönstret Åt Gården", "Rebecca", "North by Northwest", "Vertigo", "Frenzy" och i synnerhet "Repet". "Repet" har jag bara sett en gång hittills, men jag blev väldigt betagen av den.

Jag gillar generellt sett filmer med en begränsad plats för skådespel. Alltså borde jag gilla filmade pjäser, om inte det var för att nästan alltid då någon jeppe bestämmer sig för att göra film på en pjäs, så kastar de upp onödigt många kulisser och flyttar runt karaktärerna något så djävulskt. Illa, illa.
Men vad jag gillar med de platsmässigt stillastående filmerna, är att det är mest och bäst då som man får se intrikat dialog, komplexa karaktärer, och väl utfört agerande. En fungerande intrig är förstås också ett plus, men denna behöver inte vara särskilt omvälvande eller nydanande för att jag ska sitta blick stilla och andlöst följa med.

"Repet" innehåller så vitt jag minns bara två eller tre tydliga klipp. Visst finns det fler, men de är snyggt inarbetade, så att det känns nästan som att man sitter i en teatersalong och inte törs hosta för att inte bryta illusionen istället. Den utspelar sig för övrigt i en och samma lägenhet, nästan helt i samma rum, och dessutom nääästan i realtid. Inte illa pinkat. Handlingen ska jag inte gå in på, eftersom den är av en enkel, men makaber natur.

Dagens onödiga bonusfakta är att detta var Hichcocks första färgfilm, 1948. So don't be fooled av den svartvita bilden nedan. :D