09 september 2006

Lili von Schtüpp

Åh, jag glömde ju en superviktig punkt, fick utöka listan till fem istället.

Fem saker jag är jävligt trött på:


1) Poker. För nåt år sen var poker bara ett av många kortspel man ägnade sig åt ifall man var ute på landet eller ifall det var strömavbrott hemma. Finns i sjön, vändtia, stress och poker. Ungefär så kul är poker. Ungerfär så koolt är poker. Varför finns det poker överallt nu? Vem bryr sig? Varför sänds skiten på TV? Varför är det plötsligt helt okej att folk är hooked på spel, var tog den gamle trofaste speldjävulen vägen? Snälla, ingen mer poker. Jag skulle nästan föredra att vara tvungen att zappa förbi Scandinavian Masters, Red Bull Flugtag eller seglingstävlingar istället. Då har man sänkt sig lågt.

2) Telenor och Tre. Jag vet inte om jag behöver förklara mig ytterligare egentligen. Nuff said att jag kommer byta från Telenor till Telia så snart min bindningstid är slut. Och då anser jag ändå Telia vara fienden. Jävla skit.

3) Dokusåpor med bitchar och en massa fylla och sex i. Jag tycker om att titta på "Idol" och "So You Think You Can Dance?". Det är program som är baserade på att deltagarna har så mycket talang som möjligt. Atmosfären mellan deltagarna är dessutom extremt positiv. När någon åker ut blir många ledsna, bland deltagarna såväl som pubilken. Det handlar om duktiga människor med älskvärda personligheter, folk man vill gilla. Den som vinner gör så för att han eller hon förtjänar priset.

Jag tycker däremot inte om att titta på "Big Brother", "Paradise Hotel", "Miljonärerna" och liknande. Vad är poängen med att välja ut så vidriga mäniskor man bara kan, klä av dem, stoppa dem framför kameror, ge dem asmycket sprit och sedan sända skiten på bästa sändningstid, gärna VARJE DAG. Oh, och den som är allra vidrigast vinner en massa cash, en mille eller så. Varför belönas den som är mest nasty, skrikigast, otrevligast och jobbigast? För att vi älskar att frossa i andras misär eller? Fan, stäng av.

4: Fuck. Jag kräks snart på folk som säger fuck, fucking, fucker, motherfucker, motherfucking, fucked, fuckface, fuckwad, och alla andra avarter av ordet 'fuck'. Det FINNS andra kraftord, people. Och fram för allt BEHÖVER man inte svära så SJUKT mycket, och så grovt, HELA tiden i filmer och serier. Det har blivit så illa att jag numera ofta inte kan lyssna på dialog utan bara hakar upp mig totalt ifall det är mer än tre 'fuck' under en hel film. Ibland är det okej, ibland är det befogat, men i 99% av fallen, it is not. Sluta!

5: Mental ohälsa. Varför mår alla så dåligt nu? För femtio år sen var psykoterapi knappast nåt man talade högt om, och verkligen inget som varannan människa ägnade sig åt. Men vad är det som händer då, som gör att vi mår så dåligt? Det finns självmordsbenägna sexåringar numera. Något är allvarligt fel.
Jag tror på fullaste allvar att vi har skapat ett samhälle som vi själva inte är lämpade att leva i.
Det är för stressigt, för mycket att göra, för mycket att välja på, och alldeles för lite tid. Hur ska det gå ihop att man ska vara ett underbarn, mogna fort, hinna så sin vildhavre (men inte för mycket såklart), men ändå ha många långa stadiga förhållanden, resa jorden runt, men ändå studera (hur har man då råd?), sälja sig själv så bra att man får toppjobb (helst ska man inte behöva jobba sig upp alls), men ändå vara älskvärd och ödmjuk (agressiv men netonad personlighet luktar schizofreni lång väg), jobba som en dåre, men ändå skaffa barn (hur ska man hinna med bägge?) men helst inte för trettio, och är det inte före fyrtio så är det ännu bätttre, då har man verkligen visat chefen att man är trogen företaget, samtidigt som man fortfarande ska vara som en tjugoåring i både kropp, hälsa och psyke, helst tills man är åtminstonde sextiofem bast. Sen kan man gömma ig i en grotta och kollapsa.
Vem orkar? Ingen. Hoppas jag.
Kan vi inte lägga ned den här cirkusen nu? Kan det inte vara okej att vara barn och slippa bli tonåring redan före tio års ålder? Kan det inte vara okej att vara fyrtio och se ut som fyrtio? Kan det inte vara okej att få barn före trettio och vilja ta hand om dem? Kan det inte vara okej att inte vilja ha värsta karriären?

Och kan vi inte förkorta arbetstiden? Jag orkar inte mer.

5 Åsikter

Blogger karro:

håller med om samtliga punkter förutom tre. däremot HATAR jag telenor, men det är bara pga den FÖRBANNADE jävla reklamen som jag hatar innerligt. har ingen direkt erfarenhet av telenor i övrigt.

anyhow, du är så hiiimla vettig! :D

12:42  
Blogger Anna Nio:

Jupp, reklamen är det som sakta knuffar mig utför ett stup också. Man skäms ju för att man har bolaget, och så ska det fan inte vara.
Anledningen att jag hatar Tre är densamma, fast mest för reklamen de hade FÖRUT (jag är långsint när det gäller företagsbaserat hat). :D Fast jag klarar inte av den nuvarande reklamen heller, de sänds bara för ofta.

Tack. :)

13:13  
Blogger myra:

Word!

:D Du har så rätt!

16:25  
Anonymous Anonym:

Det var banne mig det finaste jag hört sedan jag konfirmerades! Vill du ha ett fikon? :D

17:13  
Blogger Anna Nio:

Thanks you guys. *rodnar* :>

Och tack ska du ha, min gosse, för att vi slapp Bodens fästning! :D

18:12  

Skicka en kommentar

<< Home