31 oktober 2006

Polly Pocket

Jag har tänkt att jag skulle skaffa mig en bra shoppingvana. Att jag ska köpa en intressant pocket i månaden. Än så länge har jag ganska många olästa böcker hemma redan, så det är inte direkt nån brådska att införliva det här. Men å andra sidan är det så roligt att köpa en ny pocket; kanske är den bra, kanske är den usel. Kanske är det det bästa jag läst i mitt liv, man vet ju aldrig.

Dagens pocket är i varje fall "Hinsehäxan" av Lillemor Östlin. Jag har ingen aning om den är bra än, och har heller aldrig hört talas om den innan jag såg den i pocketstället på Hemköp ikväll. Såhär skriver Bokus om den i varje fall.




Eftersom jag inte har en åsikt om boken än, så kan jag istället rekommendera ett annat dittills okänt spontanköp som jag gjorde för några månader sedan: "Det infantila samhället" av Carl Hamilton.

Hamilton tar upp fenomenet med dagens eviga fastnaglande i ungdomen och egoismen som präglar västvärlden av idag - alla vill vara ospecifikt unga, 40 är det nya 20, man skaffar barn allt senare, alla vill jobba med något kreativt som gör dem till stjärnor och ingen vill ta ansvar och vara en tråkig vuxen. Men hur påvekrar det barnen? Ska vi verkligen vara förvånade över att brottsligheten krupit nedåt i åldrarna? Att barn våldtar barn? Att småflickor har smink, stringtrosor och mobiltelefoner? När de vuxna inte är ett dugg vuxna längre, och kan visa barnen vad som är rätt och fel, när de vuxna inte orkar låta barnen vara barn utan hetsar dem att växa upp snabbt, så att mamma och pappa kan slippa ta ansvar för dem, så att mamma och pappa kan få vara unga en gång till. Ska vi det?

Läs boken om du nånsin funderat över de här frågorna. Den tappar lite fart mot de sista kapitlena och jag uppfattar inte riktigt hans linje längre under ett gäng sidor, men mot slutet kommer han igen med större klarhet, och jag återfinner den exalterade känslan av "Ja, ja, men precis så här är det ju, att inte alla kan se det?". Spretigt skriven men väldigt intressant.

Etiketter:

2 Åsikter

Blogger Dallerberg:

Jag fick ett gänge pocketar när jag fyllde år och en av dem var faktiskt riktigt underhållande "Kalla det vad fan du vill" av Marjaneh Bakhtari. Handlar om en iransk familj och kulturkrockar etc. Rolig :D

Och när jag ändå är innne på invandrare så är ju "Hjälp jag heter Zbigniew" av Zbigniew Kuklarz(:D:D) jävligt kul också :D

21:10  
Blogger Anna Nio:

Ja, jag har läst/hört om bägge, men jag var tveksam till att de var nåt för mig. Men säger du att de är bra så kan jag såklart kika närmare! :)

23:08  

Skicka en kommentar

<< Home