27 december 2006

Guran och Fantomen

Hur svårt är det att lära sig spela gitarr egentligen? Jag blev helt plötsligt så sugen på att lära mig det, det vore fint att kunna lira Cash-låtar när andan faller på. Men hur svårt är det, nån som vet? Jag tänker akustisk gitarr här, och inte nån galen superhistoria förstås. En vanlig, hederlig trägura.

Jag var alltid helt sjukt kass i musikundervisningen i skolan, kunde verkligen inte få till greppet om halsen (heter det ens så?). Jag kunde alltså rent fysiskt inte böja handen så att jag skulle kunna komma åt strängarna, menar jag. Det var alltså inte så att jag bara var trög och hade svårt att lära mig, men så var det säkert också, som grädden på moset. Men det är nog ett ganska stort minus för att eventuellt nånsin kunna lära mig liret i varje fall. Fast det vore ju ball att kunna.

Etiketter: ,

5 Åsikter

Blogger Martin:

Jag försökte nån gång i gymnasiet, men jag var inte tillräckligt motiverad så det blev inte så mycke av det. Det kräver ju att man sitter med det en hel del.

Ev kan jag fortfarande, om jag anstränger mig, frambringa de första akorden till Love is all around :D

19:58  
Blogger Anna Nio:

Åååh vad dreamy att kunna. :D

20:44  
Blogger Dallerberg:

Alltså jag tror inte nån kan få till greppet ordentligt i början, man måste ju typ tänja handen och få förhårdnader på fingertopparna innan man fixar det ordentligt. Men det går ganska snabbt. Grejen är bara att man måste plåga sig ett tag men sen går det som en dans, hur musikaliskt begåvad/obegåvad man än är :D

Och gitarr är ett av de lättare instrumenten jag lärde mig spela i gymnasiet.

22:13  
Blogger Dallerberg:

Min bror och hans tjej har gått på gitarrkurs här i bagis, en gång i veckan, i lite mer än ett halvår och de har blivit ganska duktiga redan och de hade inga förkunskaper så jag tror nog att du har en chans att lära dig också :)

Synd att du bor i gbg annars hade vi kunnat gå tillsammans, jag är också lite sugen att ta upp det igen egentligen :D

20:19  
Blogger karro:

det beror väl lite på hur musikalisk man är också... och vilken ambitionsnivå man har. ska man bara spela enkla ackord är det inte så svårt alls faktiskt. :)

23:35  

Skicka en kommentar

<< Home