26 februari 2007

Vinnarna

Art direction: “Pan’s Labyrinth”
Actor in a supporting role: Alan Arkin in “Little Miss Sunshine”

Best animated feature film: “Happy Feet”
Adapted screenplay: “The Departed”
Costume design: “Marie Antoinette” Milena Canonero
Cinematography: “Pan’s Labyrinth” Guillermo Navarro
Visual effects: “Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest”
Best foreign language film: “The Lives of Others” Germany
Actress in a supporting role: Jennifer Hudson in “Dreamgirls”
Original screenplay: “Little Miss Sunshine”
Film editing: “The Departed”
Actress in a leading role: Helen Mirren in “The Queen”
Actor in a leading role: Forest Whitaker in “The Last King of Scotland”
Directing: “The Departed” Martin Scorsese
Best motion picture: “The Departed”
Okej, tio rätt plus att två av dem jag innerligt önskade skulle vinna men inte trodde att de skulle (i denna karga, hårda amerikanska verklighet), faktiskt gjorde det equals tolv. Trots att jag fegat och valt två på många ställen. Jag urskuldrar mig med att jag som sagt inte sett mycket av det nominerade.

Bäst:
Att "Little Miss Sunshine" ens var nominerad var fan tillräckligt mycket sunshine för mig, men att den dessutom vann i manusklassen samt manliga biroll var guldkanten jag behövde.
Att snubbarna som vann för specialeffekter ("Pirates 2", yaaay!) tog fasta på deGeneres tips om att säga att de var blinda och kom från Bronx. :D
• Att skittråkiga "Dreamgirls" nästan gick lottlösa, mouhahahaha! <-- IVUL genius laughter. :D
• Även om det kändes äckelpatriotiskt at times och hela konceptet såklart smörades till så det rungade så tycker jag det är ett förjävla fint
initiativ att snacka miljö och belöna de som bryr sig om den.

Sämst:
• Ljudet! Vad för gröngöling var det som ansvarade för det egentligen? Det var ju mummel och sprak mest hela tiden. SKÄMS!
• "The Departed" - bästa manus baserat på förlaga och bästa film. What? Sen när är det en oscarsbelönande bedrift att i stort sett bara översätta ett existerande manus egentligen? Och hur jävla lökigt är det inte att ta en bra, icke-engelsspråkig film och bara coppa den rakt av? Och kasta in en jävligt erkänd regissör för att särerställa sina nomineringar dessutom? FUCKU!
• Att de inte höll den utlovade sluttiden (enligt Kanal Nios tablå skulle det vara slut vid 05) för fem öre, mitt videoband (Jag sitter inte uppe en hel natt, vad tar ni mig för? En viril tjuguåring?) tog slut direkt efter Mirrens tacktal. Poopshute!

Etiketter: ,