21 juli 2007

Pogo Pedagog: Redneck

Eftersom jag bara sitter hemma och luktar illa och ojar mig så tänkte jag börja med att lära mig nåt roligt varje dag som jag orkar tänka klart, och sedan dela med mig av mina lärdomar till er, bara för att jag är så snäll och för att det är sjukt roligt att lära sig saker man inte haft en susning om innan.

Idag kom jag att tänka på att jag inte vet varför man säger rednecks. Så jag kollade upp det. I dagsläget används ordet oftast om en stereotyp slags amerikan, en person från södern med bristande hyfs, relativt låg intelligens och ett bristande intresse för peronlig hygien brukar i varje fall jag associera ordet till. Men där har jag fel, se!

Redneck

Redneck
kan användas av utomstående som en förolämpning, men brukas även av rednecks själva med stolthet. En modern redneck är en fattig (eller arbetarklass-) landsortsbo, som gillar att leva loppan och som inte ursäktar sig för sina åsikter eller lustar, eller har någon lust att ändra på sig själv och sitt sätt att leva. Hasardspel, alkohol och shenanigans tilltalar dem, och de är oftast inte särskilt gudfruktiga eller politiskt intresserade. De har beskrivits som människor som besitter "en ljuvlig frånvaro av sofistikering" (Jeff Foxworthy).
Att stå för att man var en redneck i tiden efter inbördeskriget betydde att man var stolt över sin tillhörighet till södern, och att man vägrade anpassa sig till nordstatarnas mer världsvana sätt.


Redneck hänsyftade ursprungligen till en person som var bosatt i och kring Appalachierna och den amerikanska södern, men är numera spritt över hela landet, och förekommer tydligen även i Kanada. Det verkar finnas flera förklaringar till just ordet redneck och dess härkomst. En variant är att det uppstått ur Skottlands önskan att frigöra sig från den anglikanska kyrkan (eller snarare biskopstyret) och istället ta upp presbytarianism som officiell religion. De officiella dokumenten signerades ofta i blod, och för att markera sin tillhörighet började medlemmarna bära ett rött tygstycke, som symbol för blodet, runt halsen. De kallades följdaktligen för rednecks. Under 1900-talet emigrerade många av presbytarianerna, via Ulster, till Appalachierna och de södra delarna av USA, och termen rednecks föjde med dem till det nya landet.

En annan förklaring kommer från att landsortsborna arbetade ute i solen och således brände sig i nacken kontinuerligt under sin livstid, vilket renderade dem en i sanning röd nacke, red neck, redneck. Det finns även fler förklaringar, men samtliga syftar till samma sorts människor åtminstonde. Dock är det ättlingarna till de skotsk-irländska immigranterna som ursprungligen och oftast benämns som rednecks, så det kan föreligga sanning i den första historiska hänvisningen. Att de typiska skotska karaktärsdragen att hålla släktskap högt, misstro regeringen och att vara redo att ta till vapen i stort sett när som helst sammanfaller med en stereotyp redneck och även med vad som ofta betecknas som en 'riktig amerikan' är förmodligen ingen slump.

Läs mer här.

Etiketter: , ,

3 Åsikter

Anonymous Anonym:

Brukar inte den amerikanska varianten av redneck också vara rasistisk och ku klux klan-vänlig? Det tänker iaf jag på när jag hör termen redneck...

14:32  
Blogger Anna Nio:

Jag brukar också associera dem till sånt, men tydligen inte. Det är nog för att KKK är/var så stort i södern som gör det, kan tänkas. Eller, det stämmer i alla fall inte med den officiella beskrivningen på rednecks, men det kan ju finnas avfällingar inom begreppet också förstås.

01:35  
Anonymous Anonym:

Landsortsbor som arbetade i solen, och därför brände sina nackar röda är antagligen den mest riktiga förklaringen.

Detta påstående bygger jag på att jag under sommaren har jobbat med typiska "redneck" arbetsuppgifter, såsom att samla in hö. Och mycket riktigt, jag blev rödbränd i nacken som ett äkta Redneck /Joel

22:50  

Skicka en kommentar

<< Home