08 februari 2018

Mina läsvanor

Hittade en lista om läsning hos Sanna och lånade den, likt en biblioteksbok (such poetry, wow).

Hur många böcker läser du på ett år?
Det varierar, beroende på hur hektiskt mitt år är, antar jag. Snittar nog på 1-2 böcker per månad, så om vi säger ett genomsnitt på 18 böcker per år, kanske?

Hur många böcker lyssnar du på i månaden, som ljudbok?
Noll. Har inget som helst intresse för ljudböcker då jag inte kan fokusera på ljud utan att också ha ackompanjerande bild. Eller så måste jag sysselsätta mig med nånting fysiskt medan jag lyssnar, vilket i sin tur gör att jag inte kan fokusera på vad jag hör. Lyssnar t.e.x. bara på poddar när jag diskar eller lagar mat, för att det är precis lagom fokuskrävande för att jag också ska kunna höra på vad som sägs.

Var får du tag i dina böcker?
90% på Myrorna eller annan second hand-butik, 5% på loppis eller bokbord, 5% i gåvor på högtidsdagar. Har alltså till största delen begagnade böcker.

Hur håller du koll på de böcker du har läst?
Goodreads, annars vore jag helt förlorad.

Inbunden eller pocket?
Alltid pocket, aldrig inbunden (om jag får välja). Inbundna böcker är så otympliga och tunga.

Vilken genre läser du oftast?
Old peculiar, alltså böcker med viss historisk förankring men som också har ett element av övernaturlighet eller mystik i sig. Annars läser jag hejvilt blandat, men i stort sett aldrig deckare och definitivt aldrig romance eller så kallad chick lit.

Att läsa högt, vad tycker du om att göra det?
Gör det aldrig (vem ska jag läsa för?) men tänker att det vore mysigt att läsa högt för ens egna ungar, t.ex. Jag är jävligt bra på att hitta på olika röster, så det är en talang som är sorgligt underutnyttjad i nuläget.

Har du någon särskild strategi för att läsa mer?
Att inte välja kassa böcker, kanske, och att inte fortsätta läsa böcker som bara gör en arg och uppgiven.

Avslutar du böcker halvvägs?
Ja, se ovan. Om jag bara inte känner lust att läsa i dem så är det ju ingen poäng att fortsätta traggla. Livet är för kort för dåliga böcker.

Hur håller du reda på var i boken du befinner dig?
Bokmärke. Har en hel drös bokmärken och det är alltid en grej jag köper på resor; praktiskt, billigt, ett fint minne och lätt att ta med sig hem. Dagens tips till andra res-sugna bokälskare. Skulle aldrig lämna boken uppslagen eller vika hundöron, det känns vanhelgande mot boken på nåt sätt.

Hur kommer du ihåg favoritpartier i en bok?
Det gör jag inte. Möjligen undantaget om det är en bok jag läst så många gånger att det vore konstigt att inte minnas vissa delar (som Ture Sventon-böckerna, totalt genialiska berättelser).

Vilka böcker är de bästa du har läst på länge?
"Gone Girl" av Gillian Flynn, "The Stand" av Stephen King och "Under the Dome" också av Stephen King.

Vilka är dina favoritförfattare?
Stephen King (could you guess?), Åke Holmberg, James Clavell. Inga kvinnor, fyfan vad surt - det måste jag försöka göra nåt åt!