30 december 2006

Top #50: Chickflicks!

Inspirerade av ett TV-program som listade de femtio bästa chickflicksen genom tiderna har jag och Ella sammanställt vår egen lista. Vi är bägge riktiga suckers för girly-girly-rullar, men vi uppskattar sällan dårdypande epos som "Stränder" eller "Love Story". Alltså tyckte vi att vi kunde glädja både oss själva och er andra eminenta damer och herrar med vår egen topplista. Denna lista är på inget sätt hänsynstagande till publikrekord, allmän kultstatus eller något annat trams, utan helt baserad på vad vi själva gillar bäst. Mycket nöje!
1. "Dirty Dancing"
2. "Pretty Woman"
3. "Moulin Rouge"
4. "Sixteen Candles"
5. "Mångalen"
6. "Valley Girl"
7. "Susan, Var är Du?"
8. "Titanic"
9. "Grease"
10. "Håll Tassarna Borta Från Min Dotter"
11. "Legally Blonde"
12. "Den Blå Lagunen"
13. "Cry-Baby"
14. "The Wedding Singer"
15. "Tio Orsaker att Hata Dig"
16. "Ett Rum Med Utsikt"
17. "A League of Their Own"
18. "Girls Just Want to Have Fun"
19. "En Hondjävuls Liv och Lustar"
20. "Love Actually"
21. "Earth Girls are Easy"
22. "Shag"
23. "Borta Med Vinden"
24. "Medan Du Sov"
25. "Breakfast Club"
26. "Troop Beverly Hills"
27. "Mean Girls"
28. "Miss Secret Agent"
29. "Tjejen Som Föll Överbord"
30. "Pretty in Pink"
31. "Bridget Jones Dagbok"
32. "Can't Buy Me Love"
33. "Shakespeare in Love"
34. "Jawbreaker"
35. "Blommor av Stål"
36. "Clueless"
37. "But I'm a Cheerleader"
38. "Addicted to Love"
39. "Notting Hill"
40. "Min Bäste Väns Bröllop"
41. "Tjejen Som Gjorde Lumpen"
42. "Två Systrar för Mycket"
43. "En Prinsessas Dagbok"
44. "Bring It On"
45. "Breakfast at Tiffany's"
46. "Döden Klär Henne"
47. "The Sound of Music"
48. "Sömnlös i Seattle"
49. "John Tucker Must Die"
50. "She's the Man"



Så, för att föra lite statistik kan man säga att 80-talet är inte helt otippat den stora vinnaren vad gäller den här listan: tjugo stycken filmer producerades under detta gyllene chickflick-årtionde, femton filmer är från det glada 90-talet, åtta är piping hot från 00-talet, och endast fyra från övriga årtionden har kvalat in.



Vi har fem stycken musikaler, sju dansfilmer, sex rullar där en av de älskande dör eller parterna inte får varandra i slutet. Fyra filmer handlar om hämnd, åtta stycken utspelar sig någon annanstans än i USA, och fem av dem är baserade på William Shakespeares' eller Jane Austens' litterära förlagor.



Fyra av dem innehåller Julia Roberts, medan Molly Ringwald, Goldie Hawn, Bill Pullman och Hugh Grant spelar med i tre av filmerna var. Endast två platser per skalle har Madonna, Nicolas Cage, Meryl Streep, Meg Ryan och Sandra Bullock knipit.



Några filmer som inte riktigt kvalade in är "Stekta Gröna Tomater", "Trollkarlen Från Oz", "Frankie & Johnny", "Hairspray", "Fucking Åmål", "Ha Ett Underbart Liv", "Alla Var Där", "Buffy - Vampyrdödaren", "Häxorna i Eastwick", "Muriels Bröllop", "Roxanne", "Splash", "Singin' in the Rain", "Sliding Doors", och "Sugar & Spice".



That's all, folks. Vilka är era top tio chickflicks?

Etiketter: ,

9 Åsikter

Blogger karro:

ska absolut kontra med en topp tio så fort jag får tid. :D

11:43  
Blogger anna:

åh jag älskar er filmsmak. får jag va kompis med er? :D

21:33  
Blogger Anna Nio:

Karro: Jag väntar med spänning!

Anna: Ja, alla som älskar vår filmsmak är våra vänner. :D

21:37  
Anonymous Anonym:

1. stolthet och fördom (BBC serien såklart)
2.Anne på grönkulla
3.Never been kissed
4.she's all that


annars känner jag att du fått med allt.

15:48  
Blogger Anna Nio:

Johanna:
1. Det är en serie, och faller därför bort ur vår lista.
2. Inte sett, vill heller inte se. :D
3. ÖRRRKKKK, avskyvärd smörja!
4. Den är helt okej, men inte topp 50 för vår del. :)

15:54  
Blogger Natalie:

googlar chick flicks en söndagkväll och får detta. SÅ jälla nice, ska fylla i alla mina luckor från och med ikväll! tack!

19:12  
Blogger Anna Nio:

Natalie: Hurra, fan vad fint! Vassego! :D

19:17  
Anonymous Anonym:

Vart är The Note book??? Den bästa av dom alla.
Jag gillar också Bridal wars men det är kanske bara jag ;) tycker det är en rolig chick flick

22:05  
Blogger Anna Nio:

Vi avskydde "The Notebook" båda två, så det är inte konstigt att den inte dök upp i vår lista. "Bridal Wars" har inte jag sett, så den an jag inte yttra mig om. :)

22:09  

Skicka en kommentar

<< Home