11 januari 2007

Dyrt schmyrt

Ååh, ja, äntligen nån i massmedia som håller med mig! Det är ju detta jag säger jämt när snacket om märkesvarornas otroooliga fördelar kommer upp. Fattar ni nu då, ni som envisas med att det är värt flera tusen för ett par byxor/en väska/något som kommer slitas ut även om priset halveras eller delas i fyra?

Till exempel: ett par jeans är ett par jeans. Byxor. I denimtyg. Tyget, elle själva fibrerna kan inte bli bättre än bäst. Och när de är som bäst kanske man kan betala 800 spänn för ett par pants. Själv vill jag inte lägga mer än 500, men det är för att jag har skitlite pengar, är snål, och verkligen inte anser att dagens prisnivåer är skäliga. Men okej, jag spelar med, vi säger 800 spänn. Där är kvalitetstaket nått. Ett par för 400 kan alltså potentiellt vara sämre
(men är inte det nödvändgtvis) rent hållbarhetsmässigt, det kan jag hålla med om.

Men, I ask you, hur kan man då med att betala 3000 för ett par jeans? De kanske är snyggare, givetvis, men säg då det istället för att mula mig med dessa undermåliga skitargument om att de "håller bättre", eller, etter värre, är "en investering". Fuck you att de är, jag skrattar bakom ryggen på folk som faktiskt verkar tro på sina argument, samtidigt som jag inte kan låta bli att tycka lite synd om dem.

Hjärntvätten från modeindustrin och massmedia är djupgående och skrämmande. No sir, I don't like it.

Etiketter: , ,

6 Åsikter

Blogger Dallerberg:

Ja, märkeskläder kan fan dra åt HELVETE! Mitt äldsta och hållbaraste par jeans har jag köpt för 199kr på torget i bagis :D

16:48  
Blogger Anna Nio:

You go girl! Jag har ett par knästrumpor som jag fick i julklapp när jag var fjorton som fortfarande håller, och de kan inte ha kostat många kronor. :D

17:45  
Anonymous Anonym:

BRA! Håller med till fullo. Ett bra även till Aftonbladet!

10:46  
Blogger Dallerberg:

Fast jag är iofs uppväxt under existensminimum och fick aldrig någonsin några nya kläder när jag var liten utan allt var second hand, ärvt eller hittat i sophuset :O

Sånt kan bara leda till två saker, antingen blir man värsta märkesgalningen som vuxen för att kompensera eller så blir man tvärtom och bryr sig inte alls om märken eftersom man vet att även kläder som är GRATIS kan vara snygga :D

11:11  
Blogger karro:

asbra artikel och JA, jag håller med.

21:13  
Blogger Anna Nio:

Vi är många, vi är starka, krossa köphysterin NU!

21:14  

Skicka en kommentar

<< Home