Superbilligt! Allt ska bort!
Jag har såklart tänkt läsa "De Skamlösa", men inte hunnit dit än. Men det är ju helt absurt att det skapats "väskdebatter" i media, och detta redan innan den kom ut. Vad är det med folk?
Ja, det finns sjukt rika människor i världen, och har man så mycket pengar att man kan torka sig i arslet med dem utan att det blir en kännbar förlust så vill man förmodligen kunna sprätta ganska mycket mer än vad en normalinkomsttagare gör. Fine. Livet är orättvist och det kommer det alltid att vara, men exakt hur mycket kan man stå ut med att ta från de lyckliga på andra sidan gräset? Det finns tydligen välborna människor som på fullt allvar offentligt gnällt på att man möts med förakt för att man köper handväskor som kostar drömsummor som en halv miljon stycket. Jag undrar: är man inte lite naiv om man trutar med underläppen och är oförstående inför att sådan konsumering kan reta upp ens medmänniskor, och har man inte även en rejält jävla skev verklighetsuppfattning, to top it off? Lite hårddraget är det som att Coca Cola skulle se missnöjda ut och surmulet sandlåde-argumentera emot att bli kritiserade för sitt utsugande av grundvatten i fattiga länder, istället för att bemöta kritiken på ett något mer professionellt vis. Jag tycker för övrigt att hela väsktjatet summeras rätt väl här.
Men det känns som att hela debatten skjuter förbi målet ändå, för det handlar ju inte om att utmåla väskköpande kvinnor som hagalna dårar med stora spenderarbyxor, inte heller handlar det om att männen ska få lika många skopor ovett för sin lyxkonsumtion av bland annat teknik. Sisela Lindblom sa det själv ganska bra i Metro för en månad sen:
Reklamerna blir allt aggressivare, mer påträngande, och man försöker sälja in alla möjliga och omöjliga saker med ledord som limited edition och man hyr in gästdesigners och hejfaderullan. Nivea försöker till och med ge oss nya komplex ("Åh, så trevligt, de har släppt ett nytt komplex!"), för våra armhålor. Visa dina vackra armhålor! är deras senaste slogan. Som att någon någonsin bryr sig om hur armhålorna ser ut? Som att det inte fanns tillräckligt med utseendekomplex haunting oss via media och mode?
Reklammakarna försöker lura oss med att det är just du, din åsikt, som betyder mest för dem. Men din åsikt betyder inte ett skit, det enda den innebär är att om du tycker som de vill så kan de sälja ännu en produkt till dig. Och att tycka att det ena tvättmedlet är bättre än det andra, det kallar inte jag att ha en åsikt. Sorry folks, men ingen vill veta var du köpt din tröja, for real alltså. De vill bara veta om du kommer köpa en till.
Ja, det finns sjukt rika människor i världen, och har man så mycket pengar att man kan torka sig i arslet med dem utan att det blir en kännbar förlust så vill man förmodligen kunna sprätta ganska mycket mer än vad en normalinkomsttagare gör. Fine. Livet är orättvist och det kommer det alltid att vara, men exakt hur mycket kan man stå ut med att ta från de lyckliga på andra sidan gräset? Det finns tydligen välborna människor som på fullt allvar offentligt gnällt på att man möts med förakt för att man köper handväskor som kostar drömsummor som en halv miljon stycket. Jag undrar: är man inte lite naiv om man trutar med underläppen och är oförstående inför att sådan konsumering kan reta upp ens medmänniskor, och har man inte även en rejält jävla skev verklighetsuppfattning, to top it off? Lite hårddraget är det som att Coca Cola skulle se missnöjda ut och surmulet sandlåde-argumentera emot att bli kritiserade för sitt utsugande av grundvatten i fattiga länder, istället för att bemöta kritiken på ett något mer professionellt vis. Jag tycker för övrigt att hela väsktjatet summeras rätt väl här.
Men det känns som att hela debatten skjuter förbi målet ändå, för det handlar ju inte om att utmåla väskköpande kvinnor som hagalna dårar med stora spenderarbyxor, inte heller handlar det om att männen ska få lika många skopor ovett för sin lyxkonsumtion av bland annat teknik. Sisela Lindblom sa det själv ganska bra i Metro för en månad sen:
"-Jag tycker egentligen inte att debatten handlat om det som är viktigt, om kommersialiseringen av samhällslivet. Hur vi ser på kommersialiseringen som lösningen på allt."Det är precis det här jag retar mig på - varför ska vi köpa så mycket idag? Alla verkar tro på devisen att den som har flest prylar när den dör, vinner. En köphysteri utan motstycke parad med ett uppmärksamhetsbehov och en ökad individualisering av samhället rimmar ruskigt illa. Varför ska allt vara "designat"? Hur kommer det sig att både kreti och pleti är några slags fashionistas plötsligt? Varför släpper företagen två nya smaker på något och ber sedan oss att välja smak? Varför inte bara ge ut bägge direkt? För tro inte att de bryr sig om oss och våra åsikter, det är för att de vill binda oss till produkten och trissa upp försäljningen. För att den smak man föredrar inte ska försvinna köper man onödigt många förpackningar av den, i ett desperat försök att göra sin röst hörd i ett val som man inte inser helt saknar relevans. Ergo: en lyckad reklamkampanj.
Reklamerna blir allt aggressivare, mer påträngande, och man försöker sälja in alla möjliga och omöjliga saker med ledord som limited edition och man hyr in gästdesigners och hejfaderullan. Nivea försöker till och med ge oss nya komplex ("Åh, så trevligt, de har släppt ett nytt komplex!"), för våra armhålor. Visa dina vackra armhålor! är deras senaste slogan. Som att någon någonsin bryr sig om hur armhålorna ser ut? Som att det inte fanns tillräckligt med utseendekomplex haunting oss via media och mode?
Reklammakarna försöker lura oss med att det är just du, din åsikt, som betyder mest för dem. Men din åsikt betyder inte ett skit, det enda den innebär är att om du tycker som de vill så kan de sälja ännu en produkt till dig. Och att tycka att det ena tvättmedlet är bättre än det andra, det kallar inte jag att ha en åsikt. Sorry folks, men ingen vill veta var du köpt din tröja, for real alltså. De vill bara veta om du kommer köpa en till.
Etiketter: Samtiden
17 Åsikter
En liknande situation har vi inom den kommersiella radion, eller åtminstone när det gäller bandit som jag brukar lyssna på i bilen när jag delar post. Jag lovar dig, det finns inte ETT enda band som inte pushas med "..och deras skiva som heter blablabla, släpps dåochdå köpköp köp, eller: "...de har en spelning på yaddayadda det och det datumet köpköpköp. Dessutom tävlar de givetvis ut biljetter till alla evenemang och de mest hypade skivorna. Om de visste hur man gjorde så skulle de antagligen sälja programledarnas rövar också...:(
http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2007%5c05%5c08%5c9233&o=expressen
Käkade lunch där idag, jävligt fint vettu!
Åh, så bra skrivet.
Bror: Ja, och det är bergis meningsfulla tävlingar också, typ "om du lyckas smsa ordet BAJS mellanslag IMUNNEN till det här numret så kan du vinna". Eller när man ska besvara frågor som "Vad heter vår huvudstad?" eller annat KLÄVVER. erbarmligt och trist!
Gejke: Men ARGH, hur sick är folk? Jesus!
Teas mamma: Tack så mycket. :)
Ungefär så. Konsertbiljettstävlingarnas frågor brukar vara något i stil med: "Vad heter bajsbandets första skiva?" Alla kan ringa och ingen behöver egentligen kunna något om bandet..
Fast förutom det så är bandit faktiskt betydligt bättre än de flesta andra kommersiella kanaler, och då syftar jag inte på det faktum att de spelar rock/hårdrock...:)
Erik: De är bättre, men de är fortfarande crap, alltså. :/
Gud vad du skriver bra! Du skriver precis som jag tänker men inte kan formulera. Själv _försöker_ jag att styra mina inköp genom att gå på vad jag tror är min egen uppfattning om bra vara- typ krav/rättvisemärkt. "Lyxväske"-debatten kan ju också ses från ett genusperspektiv där mäns lyxkonsumerande inte ifrågasätts lika mycket typ som "Jaggan, ja, den har jag bara för sommarkörning, du vet frugan får köra V70 så tar jag kukförlängaren till jobbet och impar på sommarvikarierna, HÖHÖ".
Hm, ja iaf håller jag med dig i alla punkter i detta inlägg. Precis som du skriver är den här inbillade valfriheten så falsk, Oh, TVÅ sorters yogurtglass och JAG bestämmer vilken som ska bli sommarens hit! Hurra för Valfriheten...att välja glass...typ.
Sanna: Tack snälla för berömmet. :)
Absolut kan man se det ur könsperspektivet också. Det är ju precis lika idiotiskt att köpa femton sportbilar som att köpa ett gäng svindyra skor/väskor, och ändå verkar det nästan bara vara kvinnor som får ta skit i lyxdebatten. Men som sagt, det som stör mig mest är att det är sån köphysteri och slit-och-släng-tillvaro just nu.
Dessutom tror jag att det är denna enorma valfrihet inom precis allt (du kan bli vad du vill! Tillval! Extrautrustning!) som gör att vi är så stressade idag, och att så många diagnosticeras med panikångest, utbrändhet och liknande. Vi klarar helt enkelt inte av att välja i precis alla frågor, och ändå har vi skapat ett samhälle åt oss själva som är för upptrissat för att klara av att leva i.
Ur ett köpköpköp-kommersialiserat perspektiv ja. Det som är betydligt bättre med bandit än många andra kanaler är att de har radiopratare som faktiskt, tro't eller ej, verkar ha egna personligheter...:)
Lite roligt att du blandar ett inlägg av denna typ med "senaste inköp"-inlägg. Men, vem är jag att döma, jag känner igen mig allt för väl.
Anonym: Jag tycker inte att böcker köpta på Stadsmissionen och Myrorna för ett sammanlagt värde av cirka 50 kronor kan falla in under köphysteri direkt. Mina inlägg om böcker är ett utslag av mitt behov att lista saker, och tjänar som en påmnnelse för mig själv om när jag köpt vilka böcker och när jag läst dem.
Jag påstår inte med mitt inlägg att man helt ska sluta köpa saker, det var i varje fall inte min avsikt. Men jag motsätter mig lyxkonsumtion och det rådande slit-och-släng-klimatet i samhället, som säger att den som har råd att shoppa ska göra det ofta och till bristningsgränsen för ekonomin, och den som inte har råd måste shoppa loss ändå, annars är man inte lycklig.
För att vara så kritisk mot andra bloggares åsikter tycker jag att du är kass på åsikter själv. Vaddå,
"dessutom tror jag att det är denna enorma valfrihet inom precis allt (du kan bli vad du vill! Tillval! Extrautrustning!) som gör att vi är så stressade idag, och att så många diagnosticeras med panikångest, utbrändhet och liknande"
som om det vore något nytt?
Inte så spännande text om ett spännande ämne.
Ledsen men Du bad om det...
Kram Lassemaja
lassemaja: Andra bloggares åsikter? Vad pratar du om? Att jag förklarar min avsikt med mina boklistor, eller vad?
Och sedan när har jag påstått mig vara front runner för att komma med något nytt? Jag har en personlig blogg där jag uttrycker mina personliga åsikter. Jag tror mig inte vara något annat än mig själv.
Vidare så undrar jag var jag "bad" om att få kritik? Klart man får kommentera och tycka vad man vill, men ditt inlägg är ganska konstigt formulerat - jag förstår inte vad du vill ha sagt eller var du vill komma. Känns som att jag trampat dig på tårna med mitt inlägg, och nu vill du ge igen på något synnerligen ospecifikt vis, vilket känns väldigt missriktat då jag inte vet någonting om dig eller vad du tycker.
Hej igen, nej jag kopplade inte samman bokinköpen med ditt inlägg om köphysterin, snarare inköpen av silverskor i Stockholm :) Tycker bara det är roligt att se dem så nära varandra. Men, som jag sade i min första kommentar så dömer jag inte, eftersom jag är likadan själv. Tycker dessutom, till skillnad från lassemaja, att det var mycket bra skrivet. Hade jag inte tyckt det hade jag nog aldrig brytt mig om att kommentera eller över huvud taget läsa bloggen.
Anonym: Aha, okej. Texten om att jag köpt en bok och ett par skor var ju ganska ironiskt formulerad dock, det rörde sig om väldigt lite pengar, och trots det kollapsade min skrala ekonomi ändå (som alltid, pengar hatar mig).
Tack så mycket för berömmet också. :) Jag vet inte heller varför främlingar känner ett behov av att racka ned på andra, om de ändå inte vill säga någon konstruktivt eller något som kan förbättra det de klagar på. Nåväl.
Antagligen för att det får dem själva att känna sig lite bättre... En logik som inte alls är självklar egentligen, men som väldigt ofta ändå råder. Har svårt att förstå vinsten i att få andra att känna sig sämre. Mitt liv blir knappast bättre för att andra mår sämre. Fast det är klart om man hela tiden avgör om man själv är lycklig/nöjd genom att titta hur man själv ligger till i förhållande till andra kan man ju faktiskt bli lyckligaste människan i världen genom att se till att alla andra har det värre. Kanske vore en idé :)
Anonym: Jag har heller aldrig fattat varför man skulle må bättre av att tala om för någon annan att den har en ful tröja eller något annat helt oväsentligt och okonstruktivt (personen kommer knappast hålla med eftersom han/hon ändå har valt tröjan själv) t. ex., men ändå är det många som verkar tro att man tjänar något på att bete sig så. Att däremot ge små komplimanger när de är ärligt menade, kan ju ge nästan hur mycket som helst för både givare och mottagare.
Haha, jag tror knappast man blir lycklig av ett sånt beteende, däremot blir man nog väldigt avskydd och ensam. ;)
Skicka en kommentar
<< Home