03 oktober 2007

Lurad

Alltså, från och med nu tänker jag aktivt ogilla Sennheiser, och jag frånsäger mig härmed allt ansvar för att ha åsamkat några problem med mina hörlurar av sagda märke.

Mina anledningar är som följer: Mina lurar är av en modell som jag haft sedan kanske 2001-02 någon gång. Jag är inne på mitt tredje par av samma modell, fjärde av samma märke. Det första paret slutade funka i stereo och fick alltså skrotas, eftersom det skulle kostat för mycket att skicka dem till Sennheiser i Tyskland. Jag hade lyckats fastna med sladden ett flertal gånger så den ryckts loss, och förmodligen var detta anledningen till att glappet uppstod. Då jag gav upp mina första älskade lurar fick jag köpa en annan modell, eftersom försäljaren påstod att de slutat tillverka den jag haft innan.

Efter något år med den andra modellen lyckades jag fastna med sladden på nåt sätt så att den rycktes loss och även sönder, då denna modell inte hade löstagbar sladd som den första. Skrotar lurar nummer två, inser att jag är klantig och otursförföljd. Får veta att försäljaren bara svamlat och att den första modellen visst finns kvar, så jag köper mig ett nytt par.

Efter något år råkar jag trampa på dem så att plasten spricker, vilket föranleder att lurarna inte sluter tätt längre, utan sitter obekvämt och låter ojämnt. Får ett nytt par i julklapp 2006, skrotar par nummer tre.

Efter ett tag börjar det glappa i lurarna, så jag återanvänder sladden från par nummer tre och allt är frid och fröjd igen. Efter ytterligare några månader börjar även denna sladd att glappa, vilket gör att jag måste köpa en ny sladd. Allt funkar bra men jag bestämmer mig för att aldrig mer ta loss sladden ur vare sig
mp3-spelaren eller lurarna, för att undvika att glapp kan uppstå.

"I've had it up to HERE with the likes of you people!"

Därför är jag nu idag slutligen skitless på hela cirkusen med lurar, sladdar, glapp och monoljud, eftersom jag TROTS att jag alltså låtit sladden sitta bekvämt och stilla i, återigen upplevde glapp i ljudet. Den här gången var det dock inte nåt så simpelt som monoljud. Åh nej, alls icke; Idag fick jag uppleva att BASEN fasade bort titt som tätt. What. The fuck.

Ge mig nu alltså förslag på HÅLLBARA lurar av GOD kvalitet och inom rimlig prisnivå. Dessa kostar runt 700 pix och sitter väldigt skönt runt öronen, vilket är något jag eftersträvar med ett nytt par också. De måste vara relativt idiotsäkra så att klantskallar som jag kan hantera dem, och det ska helst inte läcka ut så mycket ljud från dem heller.

Etiketter: , ,

4 Åsikter

Blogger Dallerberg:

De enda lurarna jag använder är Koss the plug. Men det är ju såna där små in ear-grejer. De kostar 170 kr och går sönder efter ca ett år :D

Men jag antar att du vill ha riktiga lurar som sitter på huvudet? :D

13:32  
Anonymous Anonym:

Mina lurar är jättebra. Det är iofs ett par studiolurar avsedda för hemma/studiobruk, men iom att du likt de flesta fruntimmer släpar runt på en väska överallt, så kanske de funkar ändå. AKG K-240 studio heter dom. Jam har dom för strax under en lusentapp, annars kostar de 1600 tror jag... finns Jam i götet förresten?

15:12  
Blogger Anna Nio:

Slankan: Nej, såna funkar inte på mig, de bara trillar ut och jag vill ha rejäla doningar dessutom (som flickan sa). :D

Erik: Jo, Jam finns här, men jag hittar ingenting om hörlurar på deras hemsida. Weird? Får väl gå in på butiken och kolla nån dag när jag har ork. Hur länge har du haft dem hittills?

15:42  
Anonymous Anonym:

Att du inte hittar på Jams hemsida är inget underligt, maken till rörig sida får man leta efter...:)

Jag har haft dom i..hmmm... ett halvår kanske? Jag har inte märkt av några problem alls hittills, men som sagt, jag använder dom bara hemma när jag gör eller lyssnar på musik vid datorn. AKG är dock ett väldigt bra märke, så det borde vara bra kvalitet på dom...

19:03  

Skicka en kommentar

<< Home