13 december 2007

The rest of the best

Jag har insett att om jag ska orka ha ett socialt liv så har jag inget intellektuellt liv, och ska jag orka ha ett intellektuellt liv så har jag inget socialt liv. Och skulle jag ha ett arbetsliv så orkar jag inte med någotdera, eller själva arbetet heller för den delen.

Så, ni kan trösta er med att när jag inte skriver här så har jag alltså ett socialt liv att försöka mästra. It may not be what you want from me, men jag är ganska glad i alla fall. Så, anyways. Idag har
varit en sinnessjukt tråkig dag, så nu har jag nog skrapat ihop tillräckligt med energireserver för att försöka skriva av mig lite igen.

Jag har alltså kuskat land och rike kring, och besökt både huvudstaden och den skånska myllan. Filmfestivalen var trevlig, men synnerligen jämn och o-överraskande på filmfronten; Det brukar vara högre toppar och djupare dalar än vad årets festival bjöd på, så jag är både glad och missnöjd kan man säga. Comfortably numb på något sätt. Jag gjorde också något som är ovanligt för mig - jag bytte biljetter till ett par filmer till förmån för andra, och något som är ännu konstigare och out of character: jag missade en film, eftersom jag inte hittade till bion (jag har noll lokalsinne och kan inte följa kartor ens under pistolhot). Filmen jag missade var "Halloween", Rob Zombies version, så det var väl inte den jag gråter floder över att ha bommat direkt. Den kommer ju gå att hitta på torrents i alla fall, och kommer troligen även gå på vanlig bio förr eller senare.

"Juno"

Festivalens bästa var "Juno". Störtsköna karaktärer och ljuvligt manus, plus underbart soundtrack (ifall man gillar quirky singer/songwritermusik och pop av det spröda slaget med rika texter). Ellen Page ("Hard Candy") i titelrollen också, I like her. I övrigt har jag som sagt inte sett en enda dålig film i år, vilket känns lite konstigt. Jag skyller på att det blev extremt mycket amerikansk independent den här vändan, de är oftast jämnare och mer produktionstekniskt välgjorda. Jag brukar ha ett bredare spektrum, men i år blev det bara USA för nästan hela slanten, förutom två brittiska rullar (bägge utspelar sig i Manchester dessutom, fancy that) och en isländsk.

"Chapter 27"

Anyways, man bör också se Corbijns långfilmsdebut "Control", om Ian Curtis liv. Mycket fin och välgjord. "A Very British Gangster" om Dominic Noonan var också bra, en ovanligt välklippt dokumentär som inte känns tråkig eller pretentiös alls. "Chapter 27" (Mark Chapmans sista dagar innan mordet på Lennon) gillade jag även den mycket, liksom "An American Crime" (även här briljerar underbara Ellen Page). Den sistnämnda gjorde ont att se, gav bra perspektiv på förövare/offer-relation och målar inte bara upp svart/vita klyschor, och "Watching the Detectives" är också något jag kan rekommendera - en skön historia om filmtokig Cillian Murphy som möter helgalen Lucy Liu, lättsam och söt sak.

"An American Crime"

Sedan såg jag även "Jack Brooks: Monster Slayer" (perfekt bakisfilm, hommage till mycket klassisk sci-fi och monsterrullar) och "Cleaner" (Renny Harlin gör lågmäld thrillerhistoria, OMGWTF). Även om bägge inte var nåt att trilla ur stolen för direkt så är de klart sevärda. Övrigt på repertoaren var "Live!", intressant upplägg om hur extrem en dokusåpa kan bli, men inte en jätteengagerande plot, och isländska "Jar City", som hade sina stunder men inte heller den var superduper. Dock långt ifrån dåliga, bägge två. Men jag skulle hellre rekommendera islänningen Kormákurs förra film "A Little Trip to Heaven", som jag såg på Göteborgs FilmFestival förra året. Lysande musik, vill jag minnas att det var, men den har jag inte lyckats hitta tyvärr. Detsamma gäller för soundtracket till ovan nämnda "Juno" - hittar någon detta och vill dela med sig, holler at me!

Skulle egentligen ha sett "Mordet på Jesse James av Ynkryggen Robert Ford" men kunde inte komma till visningen tyvärr, och så hade jag tänkt att se "Glory to the Filmmaker!", Kitanos senaste galenpanneupptåg, men fick kasta om i ordningen så den föll bort. Och så var jag på "Blade Runner: The Final Cut", som visades en enda gång, och vad händer? Filmen är trasig. Obetalbart! Fick nya biljetter till valfri extrainsatt visning dock, vilket gjorde att jag fick se "Juno", som jag redan utnämnt till festivalens bästa. Så all is
well that ends well. :D Puh, nu har jag nog uttömt festivalen ganska väl.

En mänsklig pyramid på Ambras födelsedagsfest!

Stockholm bjöd annars på trevligt umgänge med Martin och Emelie, Andrea, Ambra, Mattias, och min mamma, och allt för lite men ändå trevligt häng med min bror, Pippi, Ida, Emanu, Jasmin, Petter, Jens, Frasse, Martin Skoog, et cetera. Finast var att min spirande romans från Skåneland åkte till Stockholm på en fyradagars-visit. För min skull. Det är fina grejer. Hade en ljuvlig tid med honom, även om det är, låt oss säga, besvärligt, att i princip aldrig kunna vara helt själv med någon man just träffat och tycker väldigt mycket om. You get the picture.

Fina Anse med rosa mjölkdrink på Vampire Lounge.

Jag har ätit god vegopizza med kronärtskockor på, druckit dyr och god finöl (Mysingen Midvinterbrygd), hört bra musik på uteställe och druckit god glassdrink, fått lära mig grundstegen i tango och salsa, ätit middag med hela familjen (händer i stort sett aldrig), lärt känna Anse bättre, pratat deep talk med min bror, sett ett tyskt säckpipeband live i ett vardagsrum på Östermalm, sjungit karaoke på hårdrocksbar, druckit citronvodka rent och mycket mer.

Så, det får vara bra för ett inlägg, I think. enough of this sillyness! Stay tuned for more happy days! Nästa omgång: Skåne.

Etiketter: , , , , , , , , ,

4 Åsikter

Blogger carcerii:

Vad härligt allt låter :]
Jätteledsen att jag inte fann tid att träffa dig när du var i Sthlm. *skäms* Jobbet suger verkligen ibland! :/

Hur går det förresten med din matthet och sjukskrivning? Kommer de fram till något? :O

Kramar

08:45  
Blogger Anna Nio:

Åh, jag tycker också det var tråkigt, gumman. :( Jag är uppe igen från julafton och till och med den andra januari, ifall du hinner och vill ses då. Tror det blir nyårsfest hos Ambra för min del.

Skriver ett inlägg om sjukdom strax, tänkte jag... Kram!

11:50  
Blogger Madde (maddepladder):

Åh hjälp, det va inte lite som hänt sen senaste inlägget! Låter mestadels jättekul men jag kan inte låta bli att undra om det blev enbart roligt av att klunka ren citronvodka, hihi! :-)

13:26  
Blogger Anna Nio:

Maddepladder: Och då är det ju bara hälften av allt som jag plitat ned också!

Nja, citronvodkan var i första hand för att jag hade en hemsk mensvärk och inte kan ta ibuprofen på grund av magen, och paracetamol ska man ju helst inte blanda med alkohol, så då fick det bli starksprit (vilket faktiskt hjälpte lite grann). Sen har jag ju inte suttit med citronvodkan och halsat varje dag heller. ;)

13:34  

Skicka en kommentar

<< Home