10 oktober 2006

Muzak + addendum

Ett test jag hittade i Emma Grays blogg. Och ja, att läsa henne i textform får mig att hata henne betydligt mindre. Jag tror att väldigt mycket har att göra med rösten. Väldigt mycket.

Vad lyssnar du på för sorts musik?

En salig röra av pop, rock, bluegrass, elektronika, 80-tal, 90-tal, 50/60-tal, 70-talsrock, britpop, electro, cocktail, new wave, post-punk, psychobilly, schlagers, eurodisco, storbandsjazz, swing och säkert nåt mer.

Favoritartist?
Jag kan nog inte välja bara en men några milstolpar i min musikaliska karriär har varit:
The Animals
Blur
Köttgrottorna
Queen
Olle Ljungström
Nick Cave & The Bad Seeds
NIN
Kraftwerk
Depeche Mode
Flogging Molly
Hidden Cameras
Johnny Cash

Låt som gör dig glad?
Finns massor, men ett par bra exempel är:
Jimmy Soul - "If You Wanna Be Happy" och
"Holding Out For a Hero" med Bonnie Tyler.

Bästa låten?
Finns det NÅN som kan välja EN låt som är bäst?

Sämsta låten?
Basshunter kanske. Nej jag vet inte, det finns sjukt mycket dålig musik där ute. Beware.

Bästa partyhiten?
Finns också så jävla många, men en är "Dirrty" med Christina Aguliera. :D

I din mp3-spelare?
Behöver det städas igen!
Just nu finns där:
Count Basie - "Jazz & Blues"
Depeche Mode - "101"
Sopihe Zelmani - "Sing and Dance"
Och så massor av lösa låtar inom olika kataloger. det finns "pop", typ Smiths och Rolling Stones, "gay" som innehåller schlagers, Destinys Child och Dolly Parton, lösa Cash-låtar och så Gnarls Barkley och DMX Krew i "electro"-mappen.

Jag tycker det borde ha varit med en fråga om låtar som gör en ledsen, fast på ett bra sätt, för såna har jag nog hur många som helst.

---

Och med det här inlägget inser jag att jag trampat fru Gray på tårna något oerhört, vilket inte var min tanke, men det framkommer av kommentarerna.

Ja, det var klantigt att länka till henne och i samma veva skriva att jag hatar henne. Smooth criminal. Dock ser jag det som lite nyttigt. Jag tycker generellt sett att man ska kunna stå för vad man tycker om folk, även i en direkt konfrontation, men jag är erbarmligt dålig på det själv. Självklart skulle jag hellre anpassa det här till folk jag faktiskt känner och eller umgås med på något sätt, och inte till vilt främmande filmkritiker. Det är trots allt i vardagen jag skulle finna det användbart, rakryggat och relevant att ta en sån här konfrontation.

Men som sagt, jag gjorde ett klantigt move och framförde ofrivilligt mina åsikter till henne, så kan det gå. Det var inte meningen i varje fall, men jag står fortfarande för att jag absolut inte klarar av hennes röst. End of story.

Etiketter: ,

8 Åsikter

Anonymous Anonym:

Men,så skönt att du hatar mig mindre. (Att hata en filmkritiker känns väl som resursslöseri av värdefull energi, don't you think?) Må väl!

11:51  
Blogger Anna Nio:

Hahaha, BUSTED. ;D Hoppas det känns bra att jag uppskattar dig mer för ditt skrivande än för din tv-prestation, i mitt tycke är det oerhört mycket mer värt i varje fall. :)

12:20  
Anonymous Anonym:

Uppskattar mig mer=hatar mig mindre? Känns bra? Nja. Ligger jag sömnlös på nätterna? Njä. Tycker bara att människor i allmänhet på nätet använder lite väl starka ord om andra människor utan att tänka sig för, för inte HATAR du en filmkritiker med småländska r? ;)

12:33  
Blogger Anna Nio:

Nej, jag använder faktiskt alltid så starka ord, jag är en väldigt hatisk person. Jag hatar i princip alla på filmkrönikan genom tiderna, utom Orvar och Göran Everdahl. Så du är inte ensamt utmobbad här. :D
Men självklart ska man ha i åtanke, att jag inte känner någon av er, så mitt hat baseras enbart på de prestationer jag sett i tv-programmet. Vilket också var vad jag menade med att jag genom att ha snubblat över din blogg för någon tid sedan, och läst lite i den, har fått en mycket mer nyanserad bild av dig. Jag inser givetvis att man inte alltigenom hatar någon när man inte känner den, men eftersom den enda bild jag haft varit den av Filmkrönikan så hade jag inget annat att basera mitt tyckande på. Ergo.
Att inte ligga sömnlös över en sån här sak tycker jag är helt rätt, det är inte som att jag någonsin tänkt skicka elaka mail till dig eller så. Jag är nöjd med att sura på soffkanten, jag. Jag brukar säga att jag måste vara så hatisk och arg stundom, för att kunna bli så oerhört glad som jag kan vara också. Man får ta det goda med det onda, som von Trier sa. :D

12:47  
Anonymous Anonym:

"Att inte ligga sömnlös över en sån här sak tycker jag är helt rätt, det är inte som att jag någonsin tänkt skicka elaka mail till dig eller så."

Nej, du bara länkar till min blogg från ett eget blogginlägg där du säger att du inte hatar mig lika mycket längre. Stor skillnad förstås. Skit är skit, om än per satellit som Lasse Svanberg brukade säga angående olika distributionsformer i filmens värld.

Men, jag är inte så långsint och blev inte så ilsken, är en ganska trevlig person på det stora hela. Och har för övrigt grevliga r, och Sveriges bästa filmsmak. :)

12:47  
Blogger Anna Nio:

Ptja, där tänkte inte jag tillräckligt långt. Jag tycker att man ska ange källan, vilket jag gjorde, men jag hade inte förväntat mig att du skulle hitta hit. My point is, hade jag velat tala om för dig vad jag tyckte så hade jag gjort det i din egen blogg, inte här.

Men nu blev det som det blev. Och ja, du verkar vara en ganska trevlig person, vilket är rätt skönt att upptäcka. Trevliga människor är bättre än jobbiga, och tro det eller ej, men även jag är en rätt trivsam figur, trots mitt soffhatande av allsköns offentliga personer. :)

13:23  
Anonymous Anonym:

Nämen, sååå himla oerhört trampad på tårna blev jag ju inte. Men, du har helt rätt, fram för mer konfrontationer! Och du, rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr. :)

15:43  
Blogger Anna Nio:

Hahahahaha. :D

16:00  

Skicka en kommentar

<< Home