12 november 2006

Aftonbladet slår till igen

Jag hittade en artikel om att vegetarianism är mer miljövänligt, eftersom det bidrar till mindre utsläpp och mindre resursslöseri. Sedan presenterades en statistisk lista över hur vi äter i svenska hushåll:

* 95 procent - Vanlig blandkost
* 3 procent - Semi-vegetariskt (inslag av fisk och ägg)
* 1,5 procent - Annan kost
* 0,4 procent - Laktovegetariskt (inslag av mjölk och ost)
* 0,3 procent - Glutenfri kost
* 0,1 procent - Vegankost

Men ursäkta, 0,4 procent vegetarianer? Är det bara jag, eller låter det inte oerhört lite? Jag är nationell mästare i icke-matematiskt kunnande, men det borde innebära grovt räknat 40.000 vegetarianer, kan det stämma? Och bara 0,1 procent (= 9000 personer?) veganer, det låter också helt galet. Jag antar att vi enligt deras ganska konstigt utvalda tabell passar in i 1,5 procent annan kost, eftersom vi äter fågel och i övrigt vegetaiskt. Är vi en del av endast 135.000 människor i Sverige? Är det så illa?

Sen undrar jag också hur de har fått fram dessa fakta. Jag har då inte blivit tillfrågad vad jag äter av nån snorig tidningspraktikant, är det nån av er som har blivit det? Min tro är att de har frågat runt på redaktionen och därigenom sammanställt sina svar. Det vore typiskt Aftonbladets utmärkta professionalism.

Etiketter:

2 Åsikter

Blogger karro:

det låter ju som en osannolikt låg siffra. aftonbladet är iofs en jävla skittidning som hittar på hälften av alla sina nyheter, så sannolikheten att det ens är sant är väl rätt liten.

23:15  
Blogger Anna Nio:

Ja verkligen, jag vill mena det! Läste faktiskt i papperstidningen på jobbet också, och där stod det att källan var Livsmedelsverket. Men jag tycker ändå det låter så osannolikt lågt.

00:27  

Skicka en kommentar

<< Home