27 november 2006

Rapport

Okej. Stockholmsveckan har varit a blast, men den konstanta stress jag känt åtta dagar i sträck vill jag helst inte uppleva fler gånger, hurk. Nästa år får det bli mindre umgänge eller mindre filmer. Alltså blir det mindre umgänge, jag känner ju mig själv och mina prioriteringar. :D

Är egentligen fortfarande bara en liten hög av ben och hud och hjärnmos, men jag tänkte ändå göra en snabb rangordning av filmerna jag sett, så att den hågade vet vad som är värt respektive ovärt att försöka roffa åt sig från filmvärlden. Och för att jag inte kan motstå frestelsen att göra en lista såklart. :D

På en tiogradig skala (ibland dödligt svår att ranka mellan ett par-tre stycken), I give you:


1. "Little Miss Sunshine" - otroligt underbar, i synnerhet karaktärerna, och skrattkramper mot slutet. Hatar epitetet 'feel-good movie', men det här är verkligen en sådan. Fast sjukt bra.
2. "Shortbus" - otroligt underbar och välspelad. Hade skådisarna inte haft riktigt sex hade det blivit platt fall, modigt att både utföra och visa så mycket.
3. "Wristcutters: A Love Story" - Ååååh, kärlek kärlek kärlek, lubs it. Grym musik och ett originellt manus.
4. "Science of Sleep" - Underbart annorlunda och behagligt spretig.
5. "Them (Ils)" - Börjar ganska intetsägande men blir snart sjukt otäck. It could happend to you!
6. "Princess" - Grymt bra dansk animation om en kick ass präst. :D
7. "Cashback" - Egensinnig brittisk film om konsten att frysa tiden och med en skön humor.
8. "The Fountain" - Jag ville gråta vid minst fem tillfällen, otroligt vacker och ledsam.
9. "The Sasquatch Dumpling Gang" - Måste ses om man älskar nördar, yes!

10. "Clerks II" - Inte lika bra som ettan men väldigt, väldigt rolig.
11. "King and the Clown" - Känslomässig och vacker saga.
12. "Jonestown: The Life and Death of Peoples Temple" - Välgjord och hemsk domkumentär som skildrar Jim Jones och hans utopiska värld.
13. "Dragon Tiger Gate" - Bra i början och bra i slutet, men lite seg däremellan. Dock precis så svulstig som en asiataction ska vara.
14. "Fuck" - Intressant idé och klart sevärd dokumentär, men det känns lätt lite tjatigt.
15. "Beyond Beats and Rhymes" - Ännu en hemsk dokumentär (ämnesmässigt), men definitivt något man bör se.
16. "City of Violence" - Svårt att hänga med i ploten men ändock en intressant, våldsam och stundtals rolig rulle.
17.
"No Body Is Perfect" - Dokumentär om udda kroppsliga företeelser. Väldigt kasst foto och inte alls så intressant som den hade kunnat bli.
18.
"Wilderness" - Åh, nej. Trist skräck med kanske två tillfällen då man kände något som helst obehag.
19. "The Promise" - Enorm besvikelse. Hoppasdes på en mäktig och vacker asiatisk fantasty men fick en massa boffervapen och GRÄSLIGA datoranimationer. Undvik.
20. "Hotel Harabati" - Men vafan. Hej, det händer en massa konstiga saker men vi tänker INTE knyta ihop dem eller förklara NÅNTING. Sådetså! Undvik!

Etiketter: ,