15 november 2006

Kulturmanifest

Det här var viktigt, jag gillar det, så läs, ni som inte hittat det själva eller genom varken Anna eller Karro:

Etiketter:

5 Åsikter

Anonymous Anonym:

Jag är lite kluven. Varför betala pengar till en "författare" som skriver saker som bara 100 personer är intresserade av att läsa bara för att "författaren" bestämt sig för att vara just författare?

Om ingen är beredd att betala för det du skriver har det inget värde, inte i försörjningssyfte iaf. Starta en blogg och ett riktigt jobb ist.

14:04  
Blogger Anna Nio:

Jag håller med honom om att man vill kunna välja i kulturen, och att man inte bara vill ha korkade tuttbrudar och liknande i media. Vad gäller författarstipendier vet jag inte än, där är jag också kluven.

14:07  
Anonymous Anonym:

Jo, den biten håller jag med om. Mångfald behövs, men vad ska hålla den levande om den inte betalar sig själv?

Men jag vet ju hur jag själv fungerar allt för ofta, istället för att titta på Hotel Rwanda som jag har liggande i hyllan kollar jag på Extreme home makeover på TV.

14:26  
Blogger Anna Nio:

Hehe, jo precis, men är du inte glad att du över huvud taget kan välja mellan Extreme Home Makeover och "Hotel Rwanda" då? Utan kulturell bredd skulle du inte ha det valet. :) Men visst, det kunde kanske lösas på ett annat sätt, eller så kunde den statliga pengen gå även till lite mindre snustorra författare (som jag antar att de som får den i nuläget är). Skulle det funka med en privat investering av sådant slag? Antagligen inte, eftersom investerarna då skulle ställa högre krav på profit. Det är tråkigt att pengar styr allt, men jag betalar nog hellre mer i skatt för att kunna välja mellan ollika nivåer av kultur, än att jag betalar mindre i skatt men aldrig får se nåt annat än Vin Diesel i filmhyllan. :P

Och jag skulle betala ännu mer om jag kunde slippa Linda Rosing och liknande i etern. :/

14:35  
Blogger Dallerberg:

Jag skulle kunna tänka mig att betala hälften av min lön varje månad i ett år för att slippa Linda Rosing och hennes likar. Seriöst! Kanske tom 2 år! Det skulle vara så värt det!

01:03  

Skicka en kommentar

<< Home