09 maj 2007

Böcker: april 2007

Well, i april skulle jag inte köpa några böcker, eftersom jag fortfarande har drivor med böcker från mina marsinköp kvar. Men det gick såklart inte så bra, är man en junkie så är man. Hamnar man på Stadsmissionen och Myrorna så gör man. Hittar man en ny bok av sin favoritförfattare så gör man. Det finns alltid ursäkter, they never run out.

Senast köpta böcker:
"Lady Sings the Blues" - Billie Holiday och William Dufty
"Predikanten" - Camilla Läckberg
"High Fidelity" - Nick Hornby
"Doktor Glas" - Hjalmar Söderberg

"Den Amerikanska Flickan" - Monika Fagerholm
"Fragile Things" - Neil Gaiman

Senast lästa böcker:

"Catch Me If You Can" - Frank W Abagnale och Stan Redding
"Box 21" - Roslund och Hellström
"Gökboet" - Ken Kesey
"Det är Nåt Som Inte Stämmer" - Augusten Burroughs

"About a Boy" - Nick Hornby
"Lady Sings the Blues" - Billie Holiday och William Dufty
"Fragile Things" - Neil Gaiman

Senast påbörjade bok:
"American Gods" (igen) - Neil Gaiman

Huff, var ska jag börja? Jag har njutit av samtliga på senast lästa-listan, utom Billie Holidays självbiografi som jag faktiskt la ned innan den var utläst - trots att den är tunn. Den var helt enkelt, som så sorgligt ofta i fallet med biografier, inte särskilt välskriven, utan kändes mest som en förvirrad, ostrukturerad och ändlös upprapning av lösryckta händelser från hennes (visserligen mycket händelserika) liv.

Och för den, som genom att ha sett filmatiseringen av "Catch Me if You Can" och därigenom drar öronen åt sig för att läsa boken, kan jag säga att boken är sju resor bättre än filmen, så döm inte ut den baserat på Hollywoods dödstrista misstag! Även "Det är Nåt Som Inte Stämmer" har filmatiserats, men den kan jag inte uttrycka mig om då jag inte sett filmen än. Boken var dock enormt underhållande, så den biografin rekommenderar jag varmt tillsammans med Abagnales dito.

Och efter att ha läst "Fragile Things" blev jag så omåttligt sugen på att läsa om en av världens bästa böcker (den andra being "Neverwhere") "American Gods" att jag får pausa de olästa böckerna tills jag läst om den. :)

Etiketter: , ,

4 Åsikter

Anonymous Anonym:

Har du sett att Neverwhere finns i serieformat? Hittade den förrut men har inte läst den ännu.

16:41  
Blogger Anna Nio:

What? Nej, var var var? Måste jag såklart ta mig en titt på, fast jag är ärligt talat lite rädd för att se bilder till en bok som jag redan skapat mig så livliga intryck av. :O

23:01  
Blogger Anna Nio:

Eller, du menade som en tryckt serie? För att det är en filmatiserad miniserie vet jag om, och har bara hört att jag ska akta mig duktigt för den dessutom (han skrev den ursprungligen som manus till serien, sen ändrade han om och gav ut den som bok också, thank god).

23:03  
Anonymous Anonym:

Här hittar du mer om serien.

Jag har sett den filmatiserade också men som du säger var den inte så bra direkt. Kändes som en billig produktion. Inte riktigt lika illa som BBC:s gamla Liftarens guide till galaxen men nära.

19:41  

Skicka en kommentar

<< Home