31 maj 2007

Böcker: maj 2007

Well, den här månaden har jag inte köpt en enda bok! Jag kan flyga, jag är inte rädd. Detta beror inte på att jag inte velat, utan på en kombination mellan stenhård (anti-)viljekraft, sjukdom och fattigdom. Ack, dessa domar... Jag anför samma -domar till den extremt sega takten på läsandet. In sickness, not in health går det fan inte att koncentrera sig på att läsa, det är så kasst.

Senast köpta böcker
Nada!

Senast lästa böcker
"American Gods" - Neil Gaiman (igen)
"Predikanten" - Camilla Läckberg

"Fast Food Nation" - Eric Schlosser (nästan utläst)

Senast påbörjade bok
"Den Amerikanska Flickan" - Monika Fagerholm

"American Gods" måste jag förstås rekommendera så varmt man bara kan med en bok. Jag formligen dyrkar mr Gaimans penmanship, det är för mig obegripligt hur någon kan skriva så fängslande och underbart om ämnen som så lätt skulle kunna kännas plastiga och töntiga. Love love love.

Även "Predikanten" gav mig oväntat stor glädje. I'm not one for deckare, inte alls, brukar sky dem som pesten faktiskt, men den här gillade jag skarpt, trots några väldigt endimensionella karaktärsporträtt i periferin. Men det är sekundärt, handlingen är väl genomtänkt och spännande återgiven.

Månadens tunga faktabok kan jag inte säga att jag har njutit av, eftersom ämnet i sig äcklar mig så otroligt. Men den är definitvt värd att läsa. Schlosser lyckas bra med att inte vifta med pekpinnar utan att bara sakligt men ändå med viss personlighet redogöra för hur världen ser ut, och att den världen är krass och omänsklig är inte särskilt svårt att se när man stirrar fakta i vitögat. Dock har jag som sagt inte läst efterordet ännu, jag reserverar mig för att han eventuellt raljererar och orerar som en dåre där, mkay? :D

Etiketter: , ,

6 Åsikter

Blogger Mård:

Åh Den amerikanska flickan är så bra. Har du läst Underbara kvinnor vid vatten? Monika Fagerholm förtjänade åh så väl sitt Augustpris!

12:15  
Blogger Anna Nio:

Nej, det har jag inte, är ungefär halvvägs igenom "Den Amerikanska Flickan" nu. Jag måste säga att jag både älskar och ogillar den, personporträtten är underbara och språket är fantastiskt, men jag har svårt för att det dansas så mycket kring handlingen. Men summa sumarum så vill jag läsa vidare, och jag tycker ändå om den. :)

12:19  
Blogger Dallerberg:

Jag vågar inte börja läsa nånting nu när jag måste upp tidigt varje dag. Jag kan ju liksom inte sluta läsa en bok jag börjat på så jag läser hela natten om det behövs :D

14:21  
Blogger Anna Nio:

Haha, det känner jag igen alltför väl, men jag har börjat tygla mig faktiskt. Man är så illa tvungen. :)

14:40  
Anonymous Anonym:

Ha ha ha, "endimensionella karaktärsporträtt i periferin" Fina ord, jag brukar säga, "huvudstoryn är bra men resten är som att läsa starlet" synd när hon är duktig på mord...

16:43  
Blogger Anna Nio:

Malin: Haha, jomenvisst, det är lite så det känns faktiskt. Är nån jobbig så är den personen helt SJUKT omänskligt jobbig, inga nyanser här inte. :D

17:29  

Skicka en kommentar

<< Home