26 maj 2009

Love thy neighbour

Jag är sjukskriven. Jag vet inte ens vad det är som är fel, så behandling är, milt uttryckt, ganska svår att få. Jag har en minimal inkomst, stora skulder, och hela livet ligger på is på obestämd framtid. Så det är alltså synd om mig. Jamen, säger kanske nån därute, tänk på barnen i Afrika då (klassikern när man inte åt upp skolmaten i lågstadiet), och hur de har det, va, tänk på dem!

Ja, om jag tänker på barnen i Afrika en stund, istället för att tänka på mig själv; Vad gör det för min sjukdom, min livssituation, och för mitt predikament at the moment? Blir det bättre på något vis? Känner jag mig bättre för att jag slutat vara självisk och tänker på de som har det värre istället?

Faktum är, att det alltid finns någon som har det värre än mig, än dig, än alla i Sverige och så vidare. Hur ska man då göra, är det tänkt? Hur bedömer vi vem som har det allra allra VÄRST? Var ska vi dra gränsen för när man får tycka synd om sig själv? Får man tycka synd om en kompis som missat en uppkörning till exempel, eller måste det gälla riktigt vidriga saker som svält och folkmord innan man får tycka synd om nån? Gäller det att inte tänka på sig själv bara, eller gäller det att tänka på det allra värsta man kan komma på?

Vad är poängen med att säga åt folk som gnyr och är ledsna över något dåligt i sina liv, att de istället borde tänka på att det finns de som har det värre? Jag tycker absolut inte att det är fel att hjälpa mindre lyckligt lottade. Jag undrar bara vari syftet med att ge den gnällande personen något att skämmas över, utöver den misär (be it en trivial sådan or not) man redan befinner sig i? Jag förstår att människorna i fattiga länder har det helt otroligt mycket värre än mig. Jag tycker inte att mitt lidande är mer värt än deras. Men jag anser att jag har rätt att tycka att jag har det dåligt, utifrån mina ramar mätt, utan att räkna in precis varenda människa i dessa ramar. När någon är glad och lycklig över en sak, ett bröllop eller en egen häst eller whatever, är det nån som då säger åt dem att sluta vara glada, att de borde jublat åt att de har friskt vatten och fungerande VVS-system istället? Inte så hemskt ofta.

Givetvis kan man bli less på de som verkar ha som livsmål att gnälla på så mycket som möjligt, så ofta som möjligt, men lite normalt, sunt gnäll har väl ingen dött av, varken att uttrycka eller att höra. Att beklaga sig är en mänsklig rättighet, och klagosången ser högst olika ut beroende på land, status, kön och mängder av andra faktorer. Men att tycka synd om sig själv är för mig generellt sett ett hälsosamt sätt att visa att man faktiskt tycker om sig själv; Den man älskar bryr man sig ju om.

Etiketter: , ,

7 Åsikter

Anonymous Bror:

Precis så brukar jag också tänka, om du så har dött så kan du ge dig fan på att det fanns någon som dog på ett värre sätt än dig... man kan liksom inte dra gränsen någonstans...:(

Dessutom, när jag är nere, så får sådana kommentarer INTE mig att gaska upp mig, snarare tvärtom, jag känner mig då, förutom deprimerad, också lat och otacksam vilket gör allt ännu värre. Det är som om jag inte ens har rätt att må dåligt och det får mig att må ännu sämre...:(

06:05  
Blogger Anna Nio:

Erik: Precis likadant känner jag, varför ska man sparka på den som redan ligger, oavsett anledning? Både dumt, småsint och kontraproduktivt, nej till sånt, låt folk beklaga sig i hälsosamma mått!

12:09  
Blogger Dallerberg:

Jag brukar inte få såna kommentarer men däremot brukar jag rätt ofta säga det till mig själv, typ "Tänk på den och den!!! Han/hon har det MYYYCKET värre" och så blir jag ännu mer deprimerad. Jag är så fruktansvärt oförstående :D

Men alltså grejen är att det finns ju ingen som VILL vara deppig eller sjuk, om det var så enkelt att bara tänka på de svältande barnen i afrika så skulle man väl göra det och må bra? Det är så jävla korkat att använda jämförelser när man försöker få ngn att må bättre.

13:22  
Blogger Anna Nio:

Marre: Mja, jämförelser kan man ju använda, i alla fall personliga sådana som i "När jag blev överkörd av en långtradare hade jag också jätteont i hela kroppen, men det blev bra sen". :D Men att skuldbelägga ytterligare verkar så dumt, varför gör man det? Mår personen inte dåligt nog som det är, eller? Och barnen i Afrika mår ju lika kass oavsett om man tänker på dem eller ej. :D

15:07  
Blogger Unknown:

Håller absolut med om att "tänk på barnen..."-grejen suger. Men. Jag har hört att det är så att om man faktiskt kommer ihåg/inser att det finns folk som har det värre- så mår man också bättre. För visst är det så att man jämför sig själv mot andra. Dock fungerar det inte att bli glad av att jämföra sig uppåt :D
Det ÄR synd om dig oavsett (ej nedlåtande). Och jag är övertygad om att lite gnäll lättar på trycket och också, med lite tur, kan få en att se lite mer objektivt på saker och ting.

/nicitha

17:23  
Blogger Anna Nio:

Nathalie: Det kanske kan stämma för vissa, men för mig blir det tvärtom, jag känner att jag inte ens får lida utan att behöva känna skam över att jag egentligen inte har något att klaga på. Och det gillar jag inte! :D

17:36  
Blogger Unknown:

Jag känner faktiskt också så. Och som om det inte vore nog med det så har jag ibland överdrivet mycket empati med medmänniskor, vilket gör att jag tycker synd om dem också- och mår ännu sämre för att världen kan vara så ond >_<
Däremot brukar jag tänka efter (när jag är på neutralt humör) på hur jävla gött det är att ha en dusch, att ha en lägenhet, dator etc etc. vilket ibland faktiskt kan ligga kvar i bakhuvudet när jag mår sämre senare.
miauw

18:06  

Skicka en kommentar

<< Home