06 september 2009

Bring it on!


Topp fem filmer jag just nu ser fram emot att de ska släppas eller färdigställas (och sen släppas, obviously):

#5 "Pirates of the Caribbean 4"
#4 "Where the Wild Things Are"

#3 "Alice i Underlandet"

#2 "The Imaginarium of Doctor Parnassus"

#1 "The Expendables"

Anledningen att POTC4 ligger ända nere på femteplats är förstås för att den tredje (och, hette det, avslutande) delen verkligen inte var bra. Den hade delar som var underbara (Brethren's Court, Keith Richards, ett stort sjöslag, underbara skepp och miljöer, inledningen med hängningarna) men ännu fler delar som verkligen sög (Will & Elisabeth - UGH, tusen twists, tramsiga hallisar, påhittade havsgudinnor, förvirrad handling och ett alldeles för utdraget stort sjöslag), vilket lämnar en bitter eftersmak, och en skeptisk hållning till en fortsättning. Men trots detta är det en piratfilm, vilket jag älskar helhjärtat, samt att fösta filmen lätt är en av de bättre i genren, och den andra filmen är också bra. Så jag hoppas ändå.

Förstaplatsen på min lista, till och med högre än Gilliams senaste, innehas av vad som kommer vara den bästa actionfilm jag sett på länge. Sly, Dolphan, Bruce Willis, Arnold (!), Jet Li, Mickey Rourke och Randy Couture, FFS! I samma film! Allihop! Vad som än händer, hur de än gör - den kan inte suga. Antingen så är den faktist bra, och då blir fler än jag glada. Eller så är den B och tramsig och orealistisk, och då är den i så fall ÄNNU bättre, även om inte fullt lika många kommer gilla den i så fall. So you see, it can't lose! :D

Andra filmer som inte vore dumt att slänga ett getöga på är "Avatar", "The Box", "Metropia", "Sherlock Holmes", "The Wolfman", "Kick-Ass", "Iron Man 2", "2012", "Inception" och säkert många mer som jag bara glömt för stunden. Och plats 2-4 på listan är självförklarande, hoppas jag verkligen. Åååh, jag kan knappt bärga mig!

Etiketter: , ,