02 september 2007

Bokfemman vecka #35 - facklitteratur

Hittade via Miss Keep Your Distance till en bokig blogg där författarinnan ägnar sig åt en slags interaktiv bokklubb, kallad bokfemman. Varje vecka väljer hon ett ämne och fem böcker på sagda ämne, samt uppmanar sina läsare att göra detsamma. Sånt kan jag såklart inte hålla mig ifrån, så jag testar att kasta mig in i bokfemmans värld på en gång.

"Veckans tema är facklitteratur. Nämn 5 böcker som säger något om dig själv, vem du är och vad du gör på fritiden mer än läser."

1) "Det Infantila Samhället" - Carl Hamilton. Boken är något ojämn, men väldigt läsvärd för den som är intresserad av att kritiskt betrakta sitt samhälle. Jag är inte politiskt aktiv och heller ingen dreadsprydd radikal av något slag, och känner oftast att jag inte alls har tillräcklig grund att stå på, skulle en diskussion ta samhällskritiska mått av större slag. Men jag kan slå fast att jag verkligen, verkligen ogillar var västvärlden är på väg. Vuxna människor som vägrar vara vuxna, barn som vägrar vara barn och en alltför snabb, digitaliserad och avtrubbad värld gör oss alla sjuka till slut. Vi hyllar individen, konsumtionen, överflödet, och kändisarna är våra hatkärleksoffer som vi jagar utan uppehåll, samtidigt som vi paradoxalt nog tycker att eko-produkter, vegetarianism, alternativa livsstilar och att lyfta fram sanningen om vad som händer i tredje världens länder är viktigt. Hur går detta ihop? Jag förstår det rakt inte, men föredrar att stå på den miljömedvetna, ekologiska sidan av strecket. Samt att skita i allt kändisrabalder. Jag vill inte bli känd, jag vill inte festa med stjärnorna, jag vill inte ha märkesskor och jag vill inte visa mig naken i direktsändning. Jag börjar tro att jag är ensam om detta.

2) "Kitsch DeLuxe" - Lesley Gillilan. Jag älskar inredning och självstyling, samt har en något, ska vi säga postapokalyptisk, smak, så den här boken får representera min förkärlek för udda hem och udda stilar. Fylld av riktigt fantastiska människors hem ger den mig möjlighet att drömma mig bort till hur livet vore om jag inte var begränsad av något. Prunkande och färgglatt, och väldigt spretigt men ändå harmoniskt - som jag! :D

3) "Cash the Autobiography" - Johnny Cash & Patrick Carr. Självklart en symbol för min kärlek till Cash och även till musik i allmänhet, men även ett tecken på hur mycket jag älskar att läsa biografier och personskildriningar om människor som levt intressanta liv, varit med om omvälvande saker eller levt med sjukdomar, seriemördare, etc. Att se braskande paparazzibilder ger mig inget, men att däremot läsa, helst med personens egna ord, något tillspetsade av en skicklig medförfattare, hur de levt sitt liv ger mig en underbar känsla. Ofta måste jag pausa och andas ut i den surrealistiska stämning som kan uppstå då man inser att man läser just den människans upplevelser. På riktigt. Astounding.

4) "Bonniers Stora Film & Videoguide" - Leonard Maltin, Lars Axelsson. Jag är ju ett vandrande filmlexikon tydligen, och sitter så ofta och surfar runt på IMDb att min gamla följeslagare från gymnasietiden, pre-internetillgång, får vara med här. Så mycket av min fritid ägnar jag åt att se på, skriva om, prata om och tänka på filmer att det tveklöst kan klassas som mitt huvudsakliga intresse. Min utgåva av den här boken är dock från 1996, och kom att finnas i min ägo genom min mors försorg, som en present när jag börjde på filmgymnasiet all those years ago. Boken på bilden ser ut att vara ur samma årskull också, oh the memories. :D

5) "NICOs Filmreplikbok" - Fredrik Colting, Carl-Johan Gadd, Stefan Sjölander . För att jag inte kan föra diskussioner utan citat, jag kan inte låta bli att referera till saker via citat, och för att faktiskt halva min uttrycksvärld redan är formulerad - av andra. Den som inte ser film särskilt mycket tycker nog att det är jobbigt att prata med mig, och jag likaså med den, för utan att kunna referera så kan jag nästan inte prata, det är en del av min natur, the girl can't help it. It's like, totally tubular! Dessutom ger Nicotext ut så himla mycket roliga böcker och annat jox att de förtjänar att hyllas lite till, go Nico!

Etiketter: , ,

4 Åsikter

Blogger *Malin*:

Men åh - din 2-5 skulle jag vilja ha! Fast att jag älskar film har jag inte en enda filmbok. Shame on me... Och nr 2 och 3 skulle jag vilja ha precis för de anledningar du skriver. :-)

11:43  
Blogger Anna Nio:

Åh, vad härligt att du gillade listan. :)

Jag hade massor av användning för filmlexikonet innan jag hade internet-tillgång som sagt, men numera är den egentligen ganska så obsolete. Fast andemeningen av den är ju fortfarande väldigt relevant och viktig. :)

Kitsch-boken köpte jag på Akademibokhandeln för några år sedan, den verkar dock inte finnas kvar där nu, men på Amazon finns ju allt å andra sidan, och Cash-boken finns fortfarande lättillgänglig lyckligtvis.

21:49  
Blogger dddd:

Jag har inga vidare bra tips att ge på fackböker själv och hoppar därför denna vecka... Men skitkul att läsa din lista! Leonard Maltin's guide är grym. Håller med. Oss IMDB-junkies emellan, hahaha!

22:33  
Blogger Anna Nio:

Miss K: Oh, fackböcker är mitt forte så det passade finfint som intro för min del. Och IMDb for president! :D Hoppas på att se bokfemman även hos dig i framtiden istället då.

22:36  

Skicka en kommentar

<< Home