19 augusti 2007

Bokmalen strikes again

Idag skulle jag gå på gratisbio i Tantolunden, men energin tröt totalt framåt åtta, och jag fick vackert stappla hem till M & E. Fast de var inte hemma, men ändå, hemmet är lik förbannat deras, hur man än vrider och vänder på det, basta.

Vad jag istället ägnade eftermiddagen åt innan min inte-bio-upplevelse var världens längsta bokbord på Drottninggatan. Min käre broder upplyste mig om detta, vilket jag såklart inte haft en aning om annars, så tack vare hans framsynthet har jag nu elva nya böcker vilka jag inhandlat till den facila summan av 205 kronor ungefär. Jag prutade på två pocketar så jag sparade in en tia, gött mos, rostbiff laget runt! Jag har blandat högklassig kultur med kioskvältare och barnböcker med klassiker i mina bokköp. Spana in farsan, vettu:

"The Heart is a Lonely Hunter" - Carson McCullers
"Alkemisten" - Paulo Coelho
"Dr No" - Ian Fleming
"Nalle Lufs i Farten" - Gösta Knutsson
"The Stepford Wives" - Ira Levin
"Du Sköna Nya Värld" - Aldous Huxley
"En Man Med Onda Avsikter" - Patricia Highsmith
"En Man Utan Samvete" - Patricia Highsmith
"Alice in Wonderland / Through the Looking-glass" - Lewis Carroll
"War & Peace" - Leo Tolstoy
"Klockan Klämtar För Dig" - Ernest Hemingway

En annan bok om Nalle Lufs var den första riktiga bok jag läste själv, så jag blev mycket glatt överraskad av att hitta en uppföljare till min gamla älskade vän. Visst är de illustrerade bägge två, men det är inte bilderböcker, och fram för allt är den första boken fortfarande väldigt väldigt bra och otroligt fin. Apropå bilder så är även utgåvan av Alice i Underlandet mycket fint illustrerad, och luktar dessutom gammal bok, vilket jag är så enormt svag för. Tryckt 1945, gotto love it. :)

Synd att jag inte hittade de två Ture Sventon-böcker jag inte har, dock. Vem vet, de kanske fanns annorstädes på den långa bordkedjan? Vi hann ju knappast se allt på den timme vi var där, tänk om jag vetat om detta tidigare? My god. Jag var nära att köpa en bok om buckanjärer också, men höll mig då den faktiskt var en nytryckt sak, och dessutom ville jag ha pengar kvar till mat för dagen också, hehu.

Känns också härligt att få fortsätta läsa om Tom Ripley, då jag gillade den första boken skarpt, och att "The Stepford Wives" var skriven av Ira Levin borde jag näsan ha räknat ut, karln har ju skrivit förlagorna till både "Pojkarna från Brasilien" och "Rosemary's Baby" - som jag avundas honom hans goda fantasi.

Sedan är det ett par titlar jag velat läsa länge blandat med impulsköp, och rörande Hemingway så uttryckte jag det själv rätt fint då försäljaren sa att boken kostade en tia (inbunden) eftersom de höll på att stänga ned ståndet just: "Ja, det är ju en god anledning att börja läsa Hemingway i alla fall." :D

Etiketter: , , ,

6 Åsikter

Blogger Sofia:

ÅÅÅ, jag missade det!!! Buuuhuuu!!! Nu gråter jag blod. :((((

23:41  
Blogger Anna Nio:

Åh neeej, vad synd. :/ Jag kom på att det var en jävla tur att jag inte visste om det tidigare, då hade jag gått helt överstyr förmodligen. Nu hann jag ju bara spana in kanske en tredjedel av borden eller så. :O

23:50  
Anonymous Anonym:

Ååå det låter som ett paradis för oss bokslukare =)

Har för övrigt upptäckt då jag har packat ner alla pocketböcker, pga platsbrist, jag har läst (många kartonger blir det) att jag har cirka 40 olästa pocketböcker. Hmmm...borde kanske läsa dem innan jag springer och köper nya böcker. Heeh.

11:39  
Blogger Anna Nio:

Eurotrashgirl: Sån är jag med, skäms när jag räknar de olästa böckerna i hyllorna rent av. Man VILL ju läsa dem, men det finns nästan alltid nåt annat man hellre vill läsa. Livet är så svårt!

14:54  
Anonymous Anonym:

Vad konstigt, jag har bara läst en av de där böckerna och jag är värsta bokmalen. Alkemisten - väldigt dålig och grymt överskattad bok tyvärr.
Hemingway är ju alltid bra men den där har jag inte läst. Hoppas den är bra!

08:14  
Blogger Anna Nio:

Josefin: Jag fick höra samma utlåtande av en vän också, men jag vill ändå läsa den för att bilda mig en egen uppfattning. Den kostade dessutom en tia, så det är ju överkomligt ifall jag hatar den. ;D

Jag hoppas att alla böckerna är bra förstås, men det kommer ta tid att avgöra eftersom jag har totalt 29 böcker att läsa just nu. Vatten över huvudet? Jag? :O

13:56  

Skicka en kommentar

<< Home