11 april 2008

'Scuse me while I kiss this guy

Jag kom att tänka på sångtexter man inte kan, och tänkte att jag kunde vara storsint och dela med mig av mina felhörda melodier till er. Det handlar alltså om såna låtar som man till dags dato fortfarande inte kan minnas eller höra vad det faktiskt sjungs i. Sånt man hörde fel på som barn är lite mer ursäktat; Man förstod inte språket tillräckligt bra, man lyssnade inte på texten, eller så var man bara korkad.

Utan inbördes ordning:


#1:
Nirvana - "Lounge Act"
Vad jag hör: "Souvlaki, souvlaki, souvlaki."
Vad de gör: "Smell her on you, I still... smell her on you, I still...
smell her on you."
Analys: Öööh. Ja. Jag har visserligen insett att Kurt INTE sjunger souvlaki för ganska länge sen, men jag har ändå inte lyckats uppfatta texten där, förrän nu. :D


#2: Lionel Richie - "All Night Long"
Vad jag hör: "Fiesta...bolero...hum-di-dum!"
Vad de gör: "Karamu, fiesta, forever!"
Analys: Hahahaha, hur FAN ska man begeripa KAR
AMU? What does it even mean? Is it a word? Jaja. Bolero! :D

#3: The Smiths - "
Cemetery Gates"
Vad jag hör: "So I meet you at the cemetery gates, the keys to the gates are on your side"
Vad de gör: "So I meet you at the cemetery gates, Keats and Yeats are on your side"
Analys: Jag tycker nästan min tolkning är bättre. Du är på utsidan, jag på insidan, woe me. :D

Sen kommer jag inte på fler, tråkigt nog. men jag kan lika gärna posta roliga felhörningar som andra i min omgivning lyckats med, trots att de flesta är från barndomen. Ingen pardon!


#4:
Deee-Lite - "Groove is in the Heart"
Felhörare: Min bror och jag tillsammans!
Felhörning: En av oss var övertygad om att de sjöng "I couldn't ask for a lover" medan den andra var lika behårt övertygad om att det var "I shouldn't ask for another". I slutän
dan hade vi 50% rätt var, vilket gjorde att vi kunde enas om riktigheten i texten till slut. Hurra. :D

#5:
Madonna - "Vogue"
Felhörare: Min bror igen. :D
Felhörning: Han hävdar än i dag att i refrängen, där texten lyder "Come on: vogue!", sjunger hon egentligen "Stellom Kaj!". Vad detta betyder vet nog bara min bror. :D


#6
Babybird - "Gorgeous"
Felhörare: Min kompis Bella.
Felhörning: Hon sjöng högt och glatt "BIG AS YOOUUUR COUCHES, I'D DO ANYTHING FOR YOOUUU!", när det skulle vara "Because you're gorgeous, I'd do anything for you". :D Mmm, stora soffor, jag gör vad som helst för dig!

#7: Rheingold - "Fan, Fan Fanatisch"
Felhörare: Bella igen!
Felhörning: Okej, det är på tyska så det kanske inte är det lättaste, men sug på denna: låten HETER "Fan, fan fanatsich", men ändå tyckte hon att de sjöng "Fan, fan potatis!", hahahahhaa, I LURVS IT SO!


#8
Depeche Mode - "Enjoy the Silence"
Felhörare: Min barndomsbästis Carro.
Felhörning: "All I ever wanted, all I ever needed, is here, in my arms" går en ganska välkänd rad. Men inte i Carros öron, där det blev "All I ever wanted, all I ever needed is here, it's my ans". Ans, undrar ni? "Men... 'ans' är inget ord", försökte jag med. "Joo, det är kort för ANSWER faktiskt!", fick jag till svar. Så nu vet vi det. :D

Vad har ni själva hört fel på? För mer humor, kolla in KissThisGuy, där finns horder av underbara felhörningar. :D

Etiketter: , , ,

13 Åsikter

Blogger Madde (maddepladder):

Det finns väl massor av låtar man hört fel på egentligen men jag kommer inte på nån nu. Däremot har jag fortfarande svårt att säga/skriva Helvetesgapet, för mig har det alltid hetat Helveteskapet. Du vet det där som Ronja ska akta sig för (kom på det just för att jag gjorde just den missen när jag svarade på kommentarer i min blogg)? :-)

17:31  
Blogger Sofia:

Jag har har tre!

Den första är lili och sussies "oh mama" där de sjunger "Oh mama can't you tell" men i mina 4-åriga öron blev det "Oh mamma ketchup-tell". MM! Ask the ketchup, he'll know!

Den andra är (antons favorit) anders glennmarks "blommor i sitt hår" där han sjunger "Ingenting känns komplicerat ingenting känns svårt, för hon har blommor i sitt hår, som bara jag kan se" men jag hörde: "In i T-shirts stärkta sedlar, in i Tshirts hår, för hon har blommor i sitt hår, som bara jag kan se!"
:DDD!! *ler 5 år och tänker på stärkta sedlar*

Den sista är maskinens "alla som inte dansar", där de sjunger: "ganska fin och omtänksam men sansad stil, En våldtäktsman" och jag hörde "Danska kvinnor omtänksam, men salsastilen våldtäktsman!" :D

det bästa är att jag skrev det på min blogg, och minst en person i veckan googlar på min felhörning! :D

19:30  
Anonymous Anonym:

Haha, ställomkaj är en klassiker! Har ingen som helst aning om varför jag fick för mig det, jag var ju inte SÅ himla gammal! Fast... jag trodde nog inte så länge att hon på allvar sjöng det, det blev mest en grej att tjafsa med dig om, haha! :D

11:51  
Blogger Mård:

Va? Hette det inte Helveteskapet? Gudars har jag levt i villfarelse i hela mitt liv? YYYL!

20:51  
Blogger Anna Nio:

Maddepladder: Hahaha, den hade jag faktiskt koll på, däremot var ju jag och min bror stenhårt övertygade om att de i Disney's Robin Hood sa "Mot, kör mot skogen" och inte "Mot Sherwoodskogen" när vi var små. :D

Fia: Jaaa, tvåan hörde jag inte heller vad som sjöngs i, men jag tror inte jag fick något sammanhang i orden dock. Trean tyckte också att det sjöngs salsastil i, hahaha. :D

Kom på att "Dragostea din tei" också bjöd på förvirring (mycket tack vare att det är ett obegripligt språk, förstås), jag tyckte de sjöng "RAZORBLADE a nom-a noma-dei!", eller möjligen "EI SA PEITTÄ, noma, noma-dei!". Vad de sjunger egentligen vet jag dock inte, it makes no sense! :D

Erik: Hahaha, det fattar jag väl, det är ju en del av charmen. :D

Mården: Hela din värld rämnar! GÖTTERDÄMMERUNG!

22:32  
Anonymous Anonym:

Åh coolt, exakt detta satt jag och tänkte på häromdagen. Min egen favorit är Mauro Scoccos "Sarah" där jag hörde/sjöng: "Åh Sarah, kom ut i kväll - jag väntar vid hörnet vid säden du lever". Nu vill jag bara påminna om att jag är uppväxt på den skånska landsbygden utan en susning om vad seven eleven var :D

00:17  
Blogger Anna Nio:

Jess: Really? Ball!

HAHAHA, säden, MHM! Ja, jag har snuskig fantasi deluxe!

00:34  
Anonymous Anonym:

Min man trodde fram till nu i helgen att Shaggy sjunger "She call me Mr Bombastic, ELEFANTASTIC..." när han eg sjunger "She call me Mr Bombastic, say me fantastic.."

Fast jag tycker att elefantastic är ett mycket fint ord, jag ska nog börja använda det i mitt dagliga tal.

08:44  
Blogger Anna Nio:

Ålen: HAHAHAHAHA, elefantastic, åh vilket ord! Prunkande av vällust! :D

11:23  
Anonymous Anonym:

Hahaha! Fia! <3

Sånt här är så kul & jag har hört fel så himla många gånger, men det enda jag kommer på nu är lite tråkiga "ta av dig din truckerkeps" (snook) där jag inte för mitt liv kunde komma på vad de sjöng men tyckte det lät som "ta av dig din rutig keps" - ja, "rutig" inte "rutiga", vilket bara gjorde saken ännu konstigare i mina öron, hahaha.

"mot körmotskogen" - en klassiker även i vår familj.

(nu vill den där ordverifieringen att jag ska identifiera & skriva ner "horua")

14:30  
Blogger andrea:

men HARLÅ, du måste ju lägga till universalfelhörningne i Das Ich-låten där dom FAKTISKT SJUNGER "mannen på cykeln" :D

17:42  
Anonymous Anonym:

Dubbelmacka med Kurt och Dave, så är min kväll gjord.

13:08  
Blogger Anna Nio:

Sabina: Mot kör mot skogen är bäst, jag har börjat säga det igen, nu helt utan skam, för det är så många som trodde de sa så, haha. :D

Andrea: Jag vet, men jag vet ju inte vad det är för låt eller vad de faktiskt sjunger i originalet heller! Vill verkligen höra den igen också, damnit. Men är du säker på att det är Das Ich? I så fall kan man ju leta lite åtminstonde. Jag visste inte ens vilket band det gällde förut, haha. :D

Alexzandra: Lite nasty att Kurt är död, bara. Men visst, have fun. ;D

00:42  

Skicka en kommentar

<< Home