27 april 2009

Före och efter

Jag kom just att tänka på en sak gällande såna här infomercials, ni vet, de evighetslånga reklamerna för någon lame ass product som sägs göra det ena underverket efter det andra, för endast en bråkdel av det rekommenderade priset, och vänta lite, ni får ÄNNU mera om ni ringer nu! Ni vet, såna.

När dessa infomercials handlar om träningsredskap, vilket de ju väldigt ofta gör, så har de alltid med människor som uttalar sig om hur bra produkten är, och så får man ofta se före- och efter-bilder. Men vi som besitter kritiskt tänkande och är fullt medvetna om att det inte finns några genvägar till en vältränad kropp vet ju alla att 90% av TV-shopliknande produkter antingen inte funkar som det är sagt alls, eller i varje fall inte gör en bråkdel av vad de utlovar.


Så, min tanke är denna: Vad är det dessa före- och efter-människor har tränat, egentligen? För bevisligen är de ju större och dallrigare på före-bilden, och ofta får man se dem live, när de rör på sig, vilket skulle göra photoshop-fusk ganska svårt - särskilt med den budget jag gissar att den här sortens filmsnuttar har.
Skulle de inte göra mänskligheten större tjänster genom att berätta vad de har gjort för att tona sina kroppar eller gå ned i vikt, istället för att mot betalning stå och blåljuga?

Värt att notera är också att de verkligt snygga människorna med de verkligt vältränade kropparna, de som står och tränar med krampaktiga stomaltolsmajl i bakgrunden under hela den 20-30 minuter långa filmen, de säger aldrig nånting. Är det någon av de suckers som faktiskt handlar den här typen av produkter som tror att även de reklampersonerna fått sina kick ass-kroppar genom det plastiga och löjliga träningsredskap de poserar på?

Jag antar det. Och det är ju allmänt känt att money makes the world go round, så förmodligen får vi dras med lögner och oärliga "vanliga konsumenter" blandade med tysta, men lika oärliga, proffs i TV-rutan ett bra tag till.

Etiketter: , ,

2 Åsikter

Anonymous Monika:

Ännu bättre blir det när de hävdar att de fått detta utseende efter att ha använt en produkt som är ny på marknaden. Menar de att det går i en handvändning att bli av med fett, rynkor o.s.v eller att denna person (oftast kändis) gått med på att betatesta en produkt som inte riktigt är färdig ännu för att se om den verkligen har någon positiv eller negativ effekt?

10:33  
Blogger Anna Nio:

Monika: Haha, ja precis, det låter ju väldigt rimligt allt sammans! :D

10:38  

Skicka en kommentar

<< Home