27 mars 2009

Same, same, but different

Vad är det för skillnad mellan Amy Adams och Isla Fisher? Allvarligt? Jag ser i princip inte vem som är vem av de två. Efter en bildgoogling kan jag konstatera att det inte är konstigt att jag blir förvirrad. Spöklikt lika! Liket leker! Jag blir på riktigt förvirrad över vem det är som är en shopaholic och vem som är lillayrran i "The Wedding Date". Jag tror inte det är samma, men det kan ju vara en konspiration också. Sånt där är svårt att bevisa.

Isla? Amy?

Samma sak med Ashton Kutcher och Josh Hartnett, jag har aldrig kunnat förstå mig på vem som är vem. De är väl inte lika lika (hehu) som fröknarna ovan, men inte fan märker jag nån skillnad på dem för det. De har konstiga namn med äckliga sche-ljud i, och de är ganska fula (så alla tycker att de är skitsnygga. Logiskt.), samt är bägge dåliga skådisar. En av dem är gift med Demi Moore. Ingen av dem gör nåt särskilt bra, så varför finns det två av dem?


Josh? Ashton?

En modern klassiker i lokalike-sammanhang är ju förstås Natalie Portman och Keira Knightley. De är nästan äckligt lika. Skillnaden är att Keira har underbett och Natalie har mer hull, plus att Natalie är Matilda och Keira är Elizabeth, det har jag koll på. Den ena är amerikan och den andra är britt. Sen är det ingen skillnad, ingen som syns i alla fall! När ska de spela systrar i en film egentligen? Undrar om Disney grämer sig att de inte gjorde en spexig "tvillingar som skilts åt vid födseln"-film med dem medan de var unga nog att godta en sån skitkass idé? Det verkar bara vara
George Lucas som uppmärksammat saken när han svängde ihop en roll var åt dem i sina ohyggliga bastarder till prequels (Fy, George, fy).

Keira? Natalie? AMIDALA?

På äldre dar har jag också hemskt svårt att se skillnad på Liam Neeson och Ralph Fiennes, vilket bekymrar mig avsevärt - Liam Neeson är både bra och stilig, har aldrig haft några problem att känna igen honom förut. Det är Rob Roy och Oscar Shindler, jojomensan, känner honom väldigt väl, trevlig kille. Ralph Fiennes talang kan jag inte säga mycket om - Voldemort berör mig inte särskilt mycket - men han är för all del inte en ful karl heller. Men varför har jag börjat röra ihop dem? Är jag på väg att bli senil? Det blir verkligen inte bättre av att mr FAJN minsann också var med i "Shindler's List"! WTF? Stop messing with my head!

Ralph? Liam? SCHINDLER?

Och while I'm on the subject så måste jag tillägga att jag inte accepterar att hans namn uttalas Ray Fine. Ursäkta, Ralph = REJ? Precis som Arkansas = ARKINSAW, men ändå Kansas = KÄNSIS. Um, ok? Nänä, Rälf Fajn går jag med på, inget annat. Arkinsaw but still Känsis får jag nog leva med, ingen kommer fatta om jag säger Arckänsäs antar jag.
Halle Berry, nån som vet hur hennes namn ska uttalas? Kyle MacLachlan, är det MäckLachhhlen, MäckLåfflen eller nåt helt annat? Jag stör mig också oerhört på att det alltid sägs Henning Mank-ell, inte ManKELL. Det verkar ologiskt att säga Mank-ell, varför skulle man göra det? Finns det några bevis på att han faktiskt heter Mank-ell? Åh, dessa SVÅRIGHETER! THEY KILL ME! :D

Etiketter: , , , ,

11 Åsikter

Anonymous Bror:

De första två damerna har jag aldrig hört talas om, but i'd do them both! :P I övrigt håller jag helt med, vissa skådisar ÄR läskigt lika varandra. Själv har jag alltid haft väldigt svårt att skilja på Dustin Hoffmann, Robert de Niro och Al Pacino; tre karaktärsskådisar som ser hyfsat lika ut och som ofta spelar samma sorts roller...

08:37  
Blogger anna:

jag satt ett helt criminal minds-avsnitt och var övertygad om att amy adams spelade hora, men det visade sig att den skådisen heter brianna brown, och är sjukt lik amy (och isla då också antar jag)
inte bästa bilden kanske, men likheten finns ju definitivt där: http://starsmedia.ign.com/stars/image/object/142/14220766/brianna-brown_photoboxart_160w.jpg

09:23  
Blogger Anna Nio:

Bror: GRÖVST! Men visst är de lika? Haha, ja det känns ju onekligen onödigt att alla de tre finns, när de spelar samma sorts roller mest hela tiden! Dustin är väldigt kort och har gjort Tootsie, så han är snäppet mer varierad och lätt att urskilja från de andra två. Al Pacinos förlåtande drag är att han trots allt är Tony Montana, medan De Niro mest bara gör tramsiga komedier allt oftare nu för tiden, och därför inte har något existensberättigande alls längre.

Anna: Haha, ja, inte lika lik som Amy och Isla, men visst, jag ser likheterna! Förvirrande, kan det inte bara finnas en av dem istället? :D

11:41  
Blogger Madde (maddepladder):

Jag måste alltid tänka efter en stund om det är Liam Neeson eller Stellan Skarsgård Jag ser när någon av dom är i bild.

17:10  
Blogger Anna Nio:

Hahaha!

17:33  
Blogger Emelie:

Det är så intressant hur olika människor uppfattar ansikten! Jag tycker ganska ofta att folk är sjukt lika, men ingen brukar hålla med mig.
Jag tror att jag lägger helt udda detaljer på minnet, och inte märker att bara den ena har typ potatisnäsa och ett lazy eye. :D

00:16  
Blogger Madde (maddepladder):

Kolla här då!

http://www.tmz.com/2009/03/25/javier-bardem-dead-greys-guy/

11:20  
Blogger CINDERALLEY:

Jag har samma problem med Orlando Bloom och Elijah Wood. Jag trodde fram till igår att de var samma person. Antagligen för att jag inte har sett "Sagan om Ringen"... :D

06:28  
Blogger Anna Nio:

Emelie: Haha, tokfrans. Jo, men det är säkerligen olika hur man uppfattar människor. En del verkar inte lägga märke till ansiktsdrag alls, utan fokuserar på att två personer är ungefär i samma storlek och med samma hårfärg - ja, då måste de vara syskon! Eh. :D

Maddepladder: Jo, jag vet, har sett dem, men likheten mellan de två är inget jag personligen brukar ha problem med. Företrädesvis för att jag inte tittar på Grey's Anatomy, för nån annanstans än bilder från det programmet har jag inte sett den andre killen.

Sanna: Hahaha, what? Hahahaha, de är inte alls lika tycker jag. :D Se LOTR-trilogin nu, galning!

11:28  
Anonymous Jessica:

Åååh vad jag älskar när du bloggar såhär bra! JOY!! :D

22:20  
Blogger Anna Nio:

Jess: Haha, tack snäckan! :D

22:23  

Skicka en kommentar

<< Home