02 juni 2009

Adblock

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Jag förstår mig inte på reklamerna av idag.

Trend #1
Reklammakarna verkar fokusera på att konsumenten är en total idiot, och det är vi som jobbar på det här företaget med - och inte skäms de för att visa upp det heller, tjo faderittan. Ta exempelvis alla dessa tramsiga karaktärer som vartenda företag ska hitta på idag, för att man ska få en figur att associera till deras business och produkt. Dödstrista Ica-personalen (dem kunde de lagt ned för fem år sen), det tråkiga grannskapet i Tre-reklamerna, de tjocka, töntiga tanterna i Com Hem-filmerna, datoranimerade äckel-Robert i Boxer-reklamen, dysfunktionella Telia-familjen, trollhelvetena på Eniro, de osmakliga råttorna i If's reklamer etc. Mitt problem är, förutom att tilliten till företagets kompetens är allvarligt komprometterad av deras oseriösa imageuppvisningar, så tycker jag heller inte om någon av de här karaktärerna, vilket i sin tur gör att jag tycker (ännu mer) illa om företagen. Har reklammakarna ens tänkt på det? Att de kan utlösa en motsatt reaktion? Det undrar jag ofta, när man sett ännu en reklamfilm för tusende gången och helst av allt bara vill skrika rakt ut och kasta tv:n genom fönstret. Det finns garanterat fler reklamer - och därigenom företag - som jag hatar, baserat på deras kampanjer, än som jag tycker bra om. Snacka om kontraproduktivt.

Trend #2
Den här vågen av reklamfilmer verkar innehålla nån slags underlig humor, eller antihumor, rent av. Jag erkänner villigt att jag inte ser det roliga i nio fall av tio, helt enkelt för att det är så dumt och långsökt att det inte ÄR roligt, därav antihumor-etiketten. Men ofta är det också en så långsökt eller totalt missande punchline som man undrar om de är allvarliga med, eller om de bara skojar.

Ta Assas reklam som går nu, med tips inför semestern. En reklam säger att ett tips för att hålla koll på sina tonåringar i sommar är att skaffa fönsterlås. Eh, för att de annars trillar ut, eller hur tänkte de? Vanligtvis har man fönsterlås för att förhindra energiska knoddar att pilla upp fönstret och dråsa mot ond, bråd död på marken nedanför. Tonåringar har oftast lite bättre fönsteretikett. Tänker de att de ska ha FF-fest och vara fulla och trilla ut? Eller att de ska smyga ut och ligga med hela byn mitt i natten? Jag fattar inte.
En annan av deras reklamer tipsar att om man ska åka bort så kan man be grannen parkera sin Ferrari framför huset, så ser det ut som nån är hemma. Fast, om det står en Ferrari framför huset så tänker väl tjyvarna att det är rika jävlar som bor där, alltså är det värt att brejka in?

Som sagt, jag förstår inte vad de menar, är de allvarliga, och i så fall, extremt dumma, eller skojar de? I så fall är det väldigt subtilt och inte tillräckligt roligt, men jag kan verkligen inte avgöra vad de vill ha sagt.

Trend #3
Det ploppar upp sjukt sexistiska reklamer då och då också, exempelvis den nya för Bic rakhyvlar; Filmen visar en tecknad kvinna som inte lyckas bygga ihop en möbel men rycker på axlarna, och som inte kan parkera vettigt men skrattar bort det. MEN hon kan ju raka benen, och hon säger "Who said girls are no good with their hands?". Ja, för det är en sån skill att hyvla sina spiror, åh vad duktigt! WTF? Jag kan tänka mig att det satt ett gäng stekare på annonsbyrån, bakfulla som svin, och så kläckte Lenny ur sig att det ju är så jävla sköj att brudar är helt odugliga, men raka bena utan å skära opp dem, det klarar de minsann, HÖAHÖAHÖA!, och så slog alla de andra flottfrillorna i och så klubbades det igenom. Fräscht koncept, verkligen. Jag misstänker att inte en enda man i det rummet har tjejkompisar, särskilt bra kontakt med sin mamma, eller är god vän med något av sina ex. För någonstans borde det annars ha funnits någon tjej som sa till någon av dem exakt hur urbota stenålder deras idé var.

Plus att jag måste ifrågasätta påståendet att tjejer inte är duktiga med händerna, är det nån som nånsin sagt så? Tjejer kan inte göra karlgöra, det har jag hört massa gånger, att vi inte kan snickra eller använda teknik och sån jävla dynga, men att vi inte kan skapa eller tillverka saker var nåt nytt. Jag trodde vi kunde sticka, dreja krukor och byta blöjor i alla fall, men tydligen inte. Känns ju kul att bli utmålad som ännu ohändigare än man ansetts tidigare.

Hemma hos min familj har mamma stått för inkopplandet av all elektronik, eftersom pappa inte förstår sig på sånt därnt modernt alls, däremot kan han snickra. Mamma planerade ombyggnaden av köket i sommarstugan, medan pappa fixar gräsklipparen och borrar. Jag är inget datasnille men jag kan skruva ihop en elkontakt och kan bygga Ikea-möbler som en gud, och min käresta kan allt om bilar och är stark som en oxe. De flesta i min omgivning har alltid haft någon eller några av dessa "manliga" egenskaper, oavsett kön, vilket är varför jag inte nånsin kunnat relatera till nidbilden av att kvinnor inte kan vara händiga eller tekniska - jag tror helt enkelt inte på den, eftersom den enligt min erfarenhet inte är sann.

Så en reklam som utmålar kvinnor som odugliga hemmafixare och bilförare, år 2009, den luktar jävligt illa i min snok.

Etiketter: , ,

12 Åsikter

Anonymous flugufrelsarinn:

jag tror lätt dom har tänkt på det, reklammakarna.. var det någon som tyckte om lille johan som var lessen o kinkig liksom, knappast, men alla kommer ihåg honom och ryser fortfarande femton år senare..

11:33  
Blogger Anna Nio:

Flugufrelsarinn: Jo, men är det nån som minns produkterna det gällde? Inte många, I'm willing to bet. Jag antar att kinkige Johan var en blöjreklam, men jag har ingen aning om vilken, och det här gäller även för de reklamer man tycker om - väldigt många minns inte produkten, bara figuren eller handlingen i reklamen.

Jag har jobbat med marknadsundersökningar, och kan säga att om företagen bara formulerade om sina frågor så skulle de inse att extremt många inte kan associera ihop reklam och produkt, och de skulle på så vis få en mer rättvis bild av hur mycket genomslagskraft deras reklamer faktiskt har. Eller inte har, snarare.

11:41  
Anonymous Bror:

Jag tycker att det där med att ha samma karaktärer i en lång följetong är askul! Både Ica och Telias reklamer är ofta roligare än själva programmet man tittar på, och när det kommer en ny reklamsnutt blir man glad! :D Så där tror jag att du har fel. Men! Om det är karaktärer som INTE är roliga eller älskvärda, som t ex de där äckliga jävla trollen från Eniro, så blir det som du säger även för mig. Mao, om företagen får fram figurer som de flesta gillar, så uppfattas reklamen som positiv, men om figurerna ogillas, så blir den negativ.

...om sexistisk reklam däremot håller jag med, men det behöver knappast ens sägas...:)

06:09  
Blogger Madde (maddepladder):

Det mest sorgliga är (går rakt ifrån reklamämnet och hoppar på det sexistiska tankesättet) när tjejer helt uppenbart tror på myten själva och testar inte ens.

När min bästa vän separerade och fick köpa ett helt Ikeahem på kredit för att alla möbler hade varit hans så hade hon stort huvudbry om vem tusan hon skulle be komma dit och hjälpa henne skruva ihop allt. Vi satt då hon, jag och en tredje tjejkompis och stirrade på kartongerna och tanken slog inte någon av de andra två att VI kunde göra det.

Vilket vi gjorde och fixade lätt som en plätt såklart.

11:39  
Blogger Anna Nio:

Erik: Men USCH, jag kreverar åt dessa aslöjliga och dödstråkiga karaktärer, samt det faktum att idéerna tagit slut för flera år sen. Ta Ica-folket, från början var de reklamerna roliga, och då hade produkterna som salufördes den veckan en anknytning till vad som hände i reklamen. Nu händer istället en massa trams och så står de och håller i ostar, flingor, tomater eller kattmat, som inte har nånting med nånting att göra alls.

Men visst är det som du säger, att de tär det som reklammakarna vill åt, att folk känner igen sig, blir glada och tänker positiva saker om Teliapappan och Stig på Ica. Men när figurerna funnits i etern i sex år (Telia) respektive åtta år (Ica) så känns det som att de förlorat mycket av sin glans för länge sen.

Och vem fan gillar trollen på Eniro? INGEN! DÖ!

Maddepladder: Haha, men era galningar, det är ju bara att försöka. Är man ohändig så är man, oavsett kön, men det vet man inte förrän man provat. :D Bra att ni kirrade det till slut!

12:11  
Blogger Madde (maddepladder):

Jag tvivlade aldrig på att vi skulle klara det, det jag tyckte var sorgligt var att mina två vänner inte ens tänkte tanken att försöka. :)

00:10  
Blogger Verbal Kint:

Sexistisk reklam... Det är väl tur att vi har Reklamombudsmannen, eller inte...

Och apropå: "Är man ohändig så är man, oavsett kön, men det vet man inte förrän man provat". Eller som Vermin skulle ha sagt: "You never know until you've eaten it!" ;)

12:27  
Blogger Anna Nio:

Verbal: Hahaha! Har vi en RO? Hade jag ingen aning om, så mycket nytta gör alltså han eller hon. :P

Men jag gläds i alla fall åt att L'Oréal stäms för lögner i sin reklam, och att KO ska börja basha sanning i kosmetikareklamerna!

12:34  
Blogger Verbal Kint:

Nja, den här RO är (som de själva skriver på sin hemsida) "en oberoende stiftelse [...] RO är näringslivets nyinrättade egenåtgärdssystem." Ledordet här är "självsanering", därav det ganska skrala resultatet, kanske...

20:43  
Anonymous I like the taste of straight strychnine:

Jag börjar förstå varför Elvis sköt den där teven...

21:55  
Blogger Anna Nio:

Strychnine: Såklart! Elvis visste vad som gällde!

21:57  
Anonymous Anonym:

Hehe, argare!

23:54  

Skicka en kommentar

<< Home