29 september 2009

Please, mr jailor


Topp fem i fängelsefilmer ska vi ta ett smakprov på nu, tänkte jag!

#5
"Flykten Från Alcatraz"
#4
"The Dirty Dozen"
#3
"Blood In, Blood Out"
#2
"Bron Över Floden Kwai"
#1
"Nyckeln till Frihet"

Det här var jävlar i mig en tuff lista att göra, jag är inte helt hundra på att den verkligen är slutgiltig ens, för det finns många bra fängelse/fångläger-rullar där ute. Ta exempelvis underbara "Papillon", en helt osannolik men ändå sann historia, som verkligen snubblar farligt nära femteplatsen där, det var strid på kniven för min del. Glöm för guds skull inte heller att se den fabulösa, och även den verklighetsbaserad,
"Den Stora Flykten" - Steve McQueen gillade det här med att spela verkligt existerande fånge som ska bryta sig fri mot alla odds, tydligen. :D

"Den Gröna Milen" förtjänar även den ett stort hedersomnämnade, och fler mycket sevärda titlar är
"O Brother, Where Art Thou?" (kanske inte så mycket fängelsefilm, men väl om fångar åtminstonde), "American History X", "Dead Man Walking" och "The Hurricane". Sen måste jag, i egenskap av Stallone-fan, även nämna "Lock Up", som även bjuder på en sadistisk Donald Sutherland som fängelsechef. "Bangkok Hilton" är tekniskt sett en miniserie, men jag petar in även den, och två filmer jag ännu inte sett men som bör finnas med här för formens skull är "Midnight Express" och "Deer Hunter".

Och bara för att jag tycker det är så fint så lägger jag in videon med de filippinska fångarna som dansar till "Thriller". Musikvideodans borde alla fängelser ägna sig åt. :D




---

Min DRYGE VÄN Chrull påpekar att jag glömt "Un condamné à mort s'est échappé ou Le vent souffle où il veut" ("A Man Escaped"), vilken jag inte sett och heller inte lyckats få möjlighet att se, fast jag letat efter den. Men nu står den med. Sådärja.

Etiketter: , , ,

2 Åsikter

Blogger F:

FAIL FAIL FAIL FAIL FAIL FAIL

"Un condamné à mort s'est échappé ou Le vent souffle où il veut" (En dödsdömd har rymt) av Robert Bresson, från 1956, är en av de bästa filmerna någonsin och garanterat den bästa fängelsefilmen som gjorts. Att den inte är med på listan gör dig till en DÅLIG MÄNNISKA! :P

Se den nuuuuuu och skriv om den där listan till imorgon.

NU NU NU NU NU

08:50  
Blogger Anna Nio:

Chrull: Den har jag försökt få tag i i hundra år, så ge hit den då, om du ska sitta och vara så high and mighty. :( Och man kan inte minnas alla filmer, OKEJ? *surar*

10:39  

Skicka en kommentar

<< Home