22 oktober 2006

No more mr nice guy

Jag börjar verkligen tröttna rejält på TV-utbudet som finns just nu. Det går en del program som jag gillar och gärna ser, som "Idol", "CSI" eller "Desperate Housewives" till exempel. Men förutom det så går det ...ingenting. Inget som är lite halvokej att se på, det närmaste man kommer är repriser av "Simpsons" och "Vänner", som man redan sett minst tre gånger om. Allt som visas är dödstrista dokusåpor, matlagningsprogram, familjeserier, sport, sport, sport, SVT-program som per definition blows, cancergalor, poker, och det sista hoppet när man bara vill ha på något medans man äter frukost till exempel, skulle vara MTV eller ZTV.

Tja, ZTV har gått upp i rök och blivit TV6, vilket är precis som ZTV fast helt utan musik. Spännande, nyskapande, nödvändigt. Tack Viasat. Och MTV visar ju i princip inte musik längre. har ni märkt det? Allt som visas är ännu mer dokusåpor, fem-minutersdokumentärer om kändisar, och äckel-TV som "Dirty Sanchez". Discovery kunde vara räddningen, men där har vi bara Mix-utbudet, vilket innebär att det ofta inte är något man föredrar att titta på där heller. Allra oftast sänds det ingenting där, i varje fall inte när man verkligen vill slökolla i en halvtimme på vad som helst som man står ut med. SVT kan ha sina ljuspunkter, men även där har intresset falnat kraftigt, i synnerhet sedan Filmkrönikan gjordes om. För fyrahundrade gången.

Och en annan sak, är att jag får frispel på reklam just nu. Jag orkar inte se en enda reklamfilm, jag vill inte se mer skyltar, kuponger, annonser, spam, CLICK HERE! YOU ARE THE WINNER! eller annonstavlor.
J a g s p y r g a l l a ! Enough already. Jag ser med fasa och vämjelse framför mig hur framtidsvisionerna i sci-fi böcker och tillika -filmer inte är så långt ifrån verkligheten ändå, med enorma digitala reklamer mitt i affärerna, och överallt i vardagen, som spelar musik och talar och dessutom använder våra förmamn, som för att tala direkt till oss. Låt mig slippa detta, snälla.

Ibland funderar jag på att flytta ut till en timmerstuga i skogen bara för att slippa all stress och jäkt och flärd och reklam. Men å andra sidan så finns det ganska mycket med det moderna livet som jag faktiskt gillar också, plus att jag är rädd för ödsliga hus, mörker, och spindlar. Jag gillar tio minuter till mataffären och varmvatten och riktiga toaletter och internet som går undan.
Typiskt.
All worked up and nowhere to go.

Etiketter:

6 Åsikter

Blogger Dallerberg:

Du måste skaffa animal planet, det kan man bara sitta och glo på en hel dag utan att tröttna :D

Men jag vet iofs inte om det beror på att det är bra program på riktigt eller om det bara är jag som är lättroad efter ca 3 år utan kabeltv.. :D

10:09  
Blogger Anna Nio:

Marre: Neeej, jag hatar ju djur! På riktigt! :P Däremot har vi pratat om att skaffa "8 Favoriter" från Com Hem, vilket innebär att man får välja just 8 favoritkanaler för en rimlig summa i månaden. Då är i så fall tanken att vi ska ha alla fyra Discoverykanalerna, Viasat History, TCM, BBC Prime och VH1. :) Största problemet är att de kanalerna är digitala, så vi måste skaffa en digital-tv anordning på nåt sätt först. :/

11:43  
Blogger Dallerberg:

aha fast det kanske är likabra att fixa digitalbox om de ändå ska stänga ner analoga nätet så småningom? Och så kan ni få de kanalerna ni vill ha..
Discovery civilization(eller vafan den heter?) verkar sjukt häftig iaf. Jag önskar man kunde ha typ 3-4 kanaler som mna väljer själv bara.. istället för att bli påprackad all jävla annan skit som ingår :(

22:48  
Blogger Anna Nio:

Marre: Ja, fast jag har för mig att när man bor i hyresrätt så ska man inte behöva bekymra sig, att det åligger värden att dra in digital-TV, men jag är inte säker. Men är det så, så känns det som en irriterande och stor utgift i onödan för oss förstås, men å andra sidan kräks vi snart på TV-utbudet av idag också.

Men det är det vi kan! Man kan välja "8 favoriter", vilket innebär att man får 8 kanaler och inte mer, och så får man välja vilka 8 också. :D Jag är också helt allergisk mot att få en hel hög skitkanaler (VEM vill ha Rai Uno egentligen?) när man bara vill ha några specifika, fattar inte att de inte kan lägga ned såna idiotiska paketlösningar snart.

13:10  
Blogger Nada:

ZTV finns väl kvar men har i comhems nät ersatts av TV6 som är en gratiskanal, eller?

Det är ju programmen i MTV som är bra, det där med undersöka folks rum, viva la bam, X-ffect som iofs inte verkar vara på riktigt o grejer. Bry sig om musik?

Du kan väl höra på musik på last.fm eller youtube om det är så? Behövs väl ingen tv för det?

03:37  
Blogger Anna Nio:

aliquis: Om du kollat när detta inlägg skrevs så kanske du hade märkt av att det var för över två år sen, just i perioden när ZTV bara försvann och TV6 kom.

MTV's programutbud kan jag inte förstå, samtliga program som visas där får mig att vilja spy. Hur någon kan tycka att detta är bra övergår mitt förstånd. Det MTV som fanns när jag var tonåring var en helt annan kanal, mitt orerande om dagens MTV innebar inte att jag ville ha tillbaka det, då dagens MTV-musik (när den faktiskt spelas) inte direkt är tilltalande för mina öron, utan det var mer ett uppgivet "Look what they've done to my song, ma"-inlägg.

Och ja, jag bryr mig om musik. Much more so än idioter som ska spy i direktsändning eller överkåta subbor och skitkillar som tävlar om att vara snyggast. Örk.

11:10  

Skicka en kommentar

<< Home