16 mars 2007

Böcker: februari (och lite mars) 2007

Jag glömde göra en bokpost för februari. :O Det här får bli en för februari och hittills i mars.

Senast köpta/erhållna böcker:
"Odjuret" - Hellström och Roslund*
"Box 21" -
Hellström och Roslund*
"Ten Little Niggers" - Agatha Christie
"Gökboet" - Ken Kesey**
"Mamma sa att Jag var Sjuk" - Julie Gregory
"Emma" - Jane Austen
"Sagor i Urval, Första Delen" - H.C. Andersen
"Junk Food Nation" - Eric Schlosser

* Presenter från Ålen
** Present från min man
Jag gillar att få böcker i present, tips till alla eventuella presentkåta där ute. :D

Senast lästa böcker:

"En Man med Många Talanger" - Patricia Highsmith
"Mamma sa att Jag var Sjuk" - Julie Gregory

Jag rekommenderar bägge å det varmaste, läs, läs! Den förstnämnda är bättre känd för de flesta som "The Talented mr Ripley" (som faktiskt filmatiserats två gånger) för övrigt, och är ytterst välskriven och spännande utan att vara någon nagelbitande deckarsak (vilket jag inte är så förtjust i heller). Titel nummer två handlar om en tjej vars mor lider av Münchaussen By Proxy, vilket simpelt förklarat är inbillningssjuka/hypokondri projicerad på någon annan. I det här fallet hennes egen dotter. Är mycket intressant, trots att den knappast beskriver sjukdomen på något vis. Snarare ger den en skildring av hur det var att leva med det, att leva med mamman, och svårigheterna att inse att det inte var författarinnan själv som var sjuk egentligen.

Senast påbörjade bok:
"Den Allvarsamma Leken" - Hjalmar Söderberg.

Senaste bokrelaterade trauma är helt klart att "Historikern" är puts jävla väck. Jag har noll aning om var den har tagit vägen, men varken jag eller
min man har inte lagt undan den på något fiffigt ställe (vad vi vet), och den är inte utlånad till varken Ella, Gejke eller Monika och Klas. Vilka faktiskt är de enda människor jag har umgåtts med på ett sånt plan att jag skulle kunna låna ut en bok till dem sedan december. Sad but true.

Ännu mer sad är att det var en av de bästa böcker jag nånsin läst, och nu är den alltså hädangången. Visst kan jag köpa en ny, men det är ju inte samma sak ändå. Jag älskade den. I still do. Plus att jag hatar att lägga ut pengar på nåt man redan har, egentligen. Skit!

Etiketter: , ,

2 Åsikter

Blogger Unknown:

Läste The Historian för 1,5 år sedan, då tyckte jag den var bra i början men ganska rörig efter ett tag typ är det nutid nu eller är det hennes pappa som pratar or what? Hm kanske borde ge mig på den igen, innan Vlad kommer och tar även mitt ex...

16:18  
Blogger Anna Nio:

Ah, ja, en smula förvirring uppstod i början vill jag minnas, men jag tyckte det var ganska klart upplagt ändå. Och boken har återvänt till mig! Den finns i tryggt förvar hos en kamrat. Dock hoppas jag på att slippa läder- eller sammetspärmar när jag får återse den. För då blir jag livrädd, jag är så easily suggestable.

16:21  

Skicka en kommentar

<< Home