14 december 2007

Lite kort angående sjukdom och sjukskrivning och friskhet

Har fått träffa en psykiater äntligen, men bara en gång än så länge. Ska dit igen på måndag och ska även få träffa en sjukgymnast nästa vecka för min konstanta huvudvärk och dito muskelvärk i ryggen. Det är för tidigt att säga om de kommer kunna hjälpa mig än, men de tar sig i alla fall an ärendet och ger mig en chans.

Dessvärre hann vi inte prata sjukskrivning förra gången jag var hos psykiatern, och sedan dess har jag desperat försökt få tag i henne igen men inte lyckats. Jag står helt utan inkomst för stunden. Försäkringskassan har meddelat att de granskat mitt ärende och att de inte tänker godkänna fler utbetalningar. Om de menar FÅRÄVER oavsett vad, eller om de menar på de grunder de hittills godkänt, vet jag inte. Skulle ett intyg från psykiater hjälpa eller ej? Och även om FK säger ja, hinner de ens verkställa en utbetalning så att jag klarar mig nästa månad? Och om FK säger nej, får jag hjälp från socialen då, eller inte? Hinner soc verkställa nån utbetalning? Såhär mal det på fast jag inte vill och inte orkar tänka, stressa och oroa mig mer.

Om tio dagar ska räkningar och hyra betalas och inga pengar inväntas till mitt konto. Lagom stressande sådär. :( Jag pallar inte såna här härvor, jag orkar inte ta tag i sånt här. Pengar är roten till allt mitt onda.

Så just nu är statusen: not good. (-Not good as in one out of a thousand? -I'd say more like one in a million. -...So you're telling me there is a chance?) Men kanske att jag skapar ihop skärvorna om FK får fyr under ändan. Hoppas det. Jag förstår bara inte varför de inte ringer eller mailar tillbaka till mig, det är som att stället bara gått upp i rök. Vore det inte just typiskt om det så vore, dock?

Julen ser bister ut för min del. Happy fucking holidays.

Etiketter: , , , , ,

4 Åsikter

Blogger Dallerberg:

Du kan få pengar från soc på momangen. Men det bästa är nog att du kontaktar dem så fort som möjligt. Jag gick dit i panik en gång och fick en check i handen direkt. Men de är väldigt mkt mer tillmötesgående om man är lugn och säger att det förhoppningsvis är en engångsförteelse. De gillar inte hopplösa fall och de gillar inte folk som gnäller och ställer krav. Lite tips bara :)

12:48  
Blogger Anna Nio:

Åh, okej. Bra att veta i alla fall, tack. Jag behöver lite lugnande ord. :)

12:56  
Blogger Madde (maddepladder):

Allt jag kan säga är att om du väntar på svar från FK angående något så vänta inte på att dom ska höra av sig, ring och tjata själv. I värsta fall ligger ditt ärende längst ner i en pappershög och ser inte dagens ljus långt efter att du behövt besked, i bästa fall får du tag på någon som är villig att rota fram ditt ärende från högen och handlägga det medans du är kvar i luren.

Som sagt, ring och tjata (om det är nåt du väntar på från dom alltså).

Å lycka till, håller tummarna att det reder sig (been there, inte roligt...)!!!

13:33  
Blogger Anna Nio:

Maddepladder: Nej, jag väntar inte på svar från dem, jag väntar på att få veta om jag ska vara fortsatt sjukskriven eller inte över huvud taget, från psykiatern. Först efter att jag skickat in ett eventuellt intyg så får jag veta om jag får nåt från FK eller inte, och först då kan det var aläge att höra av sig till dem antar jag. Men jag får gå till Soc ifall jag ska hinna få pengar innan månaden är slut, ser det ut som i alla fall. :/

Tack för tumhållandet, det uppskattas. :)

14:15  

Skicka en kommentar

<< Home